poezja polska - serwis internetowy

STRONA GŁÓWNA ˇ REGULAMIN ˇ WIERSZE UŻYTKOWNIKÓW ˇ IMAK - MAGAZYN VIDEO ˇ AKTUALNOŚCI ˇ FORUMCzwartek, 28.03.2024
Nawigacja
STRONA GŁÓWNA

REGULAMIN
POLITYKA PRYWATNOŚCI

PARNAS - POECI - WIERSZE

WIERSZE UŻYTKOWNIKÓW

KORGO TV

YOUTUBE

WIERSZE /VIDEO/

PIOSENKA POETYCKA /VIDEO/

IMAK - MAGAZYN VIDEO

WOKÓŁ POEZJI /teksty/

WOKÓŁ POEZJI /VIDEO/

RECENZJE UŻYTKOWNIKÓW

KONKURSY 2008/10 (archiwum)

KONKURSY KWARTAŁU 2010 - 2012

-- KONKURS NA WIERSZ -- (IV kwartał 2012)

SUKCESY

GALERIA FOTO

AKTUALNOŚCI

FORUM

CZAT


LINKI

KONTAKT

Szukaj




Wątki na Forum
Najnowsze Wpisy
"Na początku było sł...
Ksiądz Jan Twardowski
Chimeryków c.d.
playlista- niezapomn...
Bank wysokooprocento...
Co to jest poezja?
Monodramy
,, limeryki"
HAIKU
poezja,org
Ostatnio dodane Wiersze
mam urodziny !!
Oko
Marina z wlewek
Na początku
Przebudził się
Miniaturki na wesoło
kino objazdowe
do siebie
wielki post, wczesna...
kalki
Zobacz Temat
poezja polska - serwis internetowy | POEZJA I OKOLICE | RECENZJE UŻYTKOWNIKÓW
Strona 2 z 2 < 1 2
Autor RE: ABC Haiku
Janusz
Użytkownik

Avatar Użytkownika

Postów: 143
Miejscowość: Piaseczno
Data rejestracji: 16.04.16
Dodane dnia 07.06.2016 00:34
silva napisał/a:
Edyto i Januszu, wypowiedzi tej tajemniczej osoby są na 6. stronie wątku HAIKU, znamy jej dorobek od niej samej i żałujemy, że nie chce się nim podzielić z Użytkownikami PP, chociaż dzieli się z całym światem... Pozdrawiam.

Aha... A zatem,Pani IRGO, zapraszam do przeczytania i krytycznego skomentowania :-)
Wyślij Prywatną Wiadomość
Autor RE: ABC Haiku
silva
Użytkownik

Postów: 1668
Miejscowość: Ostrołęka
Data rejestracji: 20.09.13
Dodane dnia 06.06.2016 23:55
Edyto i Januszu, wypowiedzi tej tajemniczej osoby są na 6. stronie wątku HAIKU, znamy jej dorobek od niej samej i żałujemy, że nie chce się nim podzielić z Użytkownikami PP, chociaż dzieli się z całym światem... Pozdrawiam.
https://bzakrzewska.pl/ Wyślij Prywatną Wiadomość
Autor RE: ABC Haiku
Janusz
Użytkownik

Avatar Użytkownika

Postów: 143
Miejscowość: Piaseczno
Data rejestracji: 16.04.16
Dodane dnia 06.06.2016 23:21
abirecka napisał/a:
Edyta Sorensen napisał/a:
Jest na Portalu PP osoba, która ma haiku w jednym palcu. Nie zdradzę jej nicku, bawcie się dalej. :)


Ma, rzeczywiście, ma. I Jej, dotyczące analizowanego zagadnienia, zdanie, jest dla mnie niezmiennie wiążące.

??? No to niech się ta tajemnicza osoba ujawni :-) Bardzo by mnie ciekawiło jej zdanie, bo przecież wszystko można poprawić, udoskonalić i uzupełnić. A co do zabawy, wydaje mi się, że wszyscy się tu wyśmienicie bawią ;-)

Pozdrawiam obie Panie
Edytowane przez Janusz dnia 06.06.2016 23:34
Wyślij Prywatną Wiadomość
Autor RE: ABC Haiku
Janusz
Użytkownik

Avatar Użytkownika

Postów: 143
Miejscowość: Piaseczno
Data rejestracji: 16.04.16
Dodane dnia 06.06.2016 23:09
silva napisał/a:
Mam nadzieję, Januszu, że po 6 lipca przeniesiesz Swoje ABC do wątku HAIKU. Pozdrawiam.

Pożyjemy, zobaczymy... :-) Na dziś wydaje mi się jednak, że przemieszanie w jednym wątku teorii z praktyką nie jest najlepsze. Oczywiście swoje teksty będę dalej publikował, jak dotychczas, w Twoim wątku.

Również pozdrawiam
Edytowane przez Janusz dnia 06.06.2016 23:29
Wyślij Prywatną Wiadomość
Autor RE: ABC Haiku
Janusz
Użytkownik

Avatar Użytkownika

Postów: 143
Miejscowość: Piaseczno
Data rejestracji: 16.04.16
Dodane dnia 06.06.2016 23:00
abirecka napisał/a:
A może by jednak ten wątek zostawić na stałe?

Przecież haiku to specyfika! I wcale nie znaczy, że zachowanie w trójwersach owej siedemnastozgłoskowej dyscypliny zaraz musi być tym klasycznym gatunkiem literackim?

Myślę, że za wcześnie mówić, jak długo wątek ma być przyklejony. O tym za miesiąc zdecyduje zapewne sam Admin, na podstawie oceny przydatności tego tekstu i zainteresowania nim. Ja w tej sprawie żadnych nacisków wywierać nie będę.

A co do specyfiki haiku - właśnie ten tekst jest po to, żeby ci co go przeczytają, potrafili odróżnić haiku (lub haiku-image) od zwykłej miniaturki 3-wersowej.

Pozdrawiam
Wyślij Prywatną Wiadomość
Autor RE: ABC Haiku
abirecka
Użytkownik

Postów: 995
Miejscowość: Wieliczka
Data rejestracji: 01.06.11
Dodane dnia 06.06.2016 21:19
Edyta Sorensen napisał/a:
Jest na Portalu PP osoba, która ma haiku w jednym palcu. Nie zdradzę jej nicku, bawcie się dalej. :)


Ma, rzeczywiście, ma. I Jej, dotyczące analizowanego zagadnienia, zdanie, jest dla mnie niezmiennie wiążące.

:)))


"Na początku było Słowo, a słowo było u Boga i Bogiem było Słowo..." (Prolog Ewangelii wg św. Jana)
Wyślij Prywatną Wiadomość
Autor RE: ABC Haiku
Edyta Sorensen
Użytkownik

Postów: 242
Miejscowość: Warszawa/Kopenhaga
Data rejestracji: 24.07.11
Dodane dnia 06.06.2016 21:05
Jest na Portalu PP osoba, która ma haiku w jednym palcu. Nie zdradzę jej nicku, bawcie się dalej. :)
Wyślij Prywatną Wiadomość
Autor RE: ABC Haiku
abirecka
Użytkownik

Postów: 995
Miejscowość: Wieliczka
Data rejestracji: 01.06.11
Dodane dnia 06.06.2016 20:45
silva napisał/a:
Mam nadzieję, Januszu, że po 6 lipca przeniesiesz Swoje ABC do wątku HAIKU. Pozdrawiam.


Odwołując się do dawnych podręczników szkolnych [oraz uniwersyteckich] to przedtem nie było takiego przemieszania pomiędzy teorią, czyli np. "historią literatury" [danej epoki] a praktyką, znaczy - w formie "Wypisów" - literackimi przykładami, ponieważ wyszłaby z tego zwykła breja. Względnie - bałagan.

Forumowe tematy nie są bowiem eseistyką, lecz jedynie wtrętami.

Na wszelki wypadek same rozważania dot. haiku już sobie przekopiowałam. Natomiast Autor wątku zdecyduje sam, co po 6 lipca br. z nim dalej uczyni...


"Na początku było Słowo, a słowo było u Boga i Bogiem było Słowo..." (Prolog Ewangelii wg św. Jana)
Wyślij Prywatną Wiadomość
Autor RE: ABC Haiku
silva
Użytkownik

Postów: 1668
Miejscowość: Ostrołęka
Data rejestracji: 20.09.13
Dodane dnia 06.06.2016 18:38
Mam nadzieję, Januszu, że po 6 lipca przeniesiesz Swoje ABC do wątku HAIKU. Pozdrawiam.
https://bzakrzewska.pl/ Wyślij Prywatną Wiadomość
Autor RE: ABC Haiku
abirecka
Użytkownik

Postów: 995
Miejscowość: Wieliczka
Data rejestracji: 01.06.11
Dodane dnia 06.06.2016 17:33
Janusz napisał/a:
moderator4 napisał/a:
Przychylam się do prośby Autora tego wątku. Będzie on do dnia 6 lipca br. (włącznie) przyklejony.


Wielkie dzięki! Pozdrawiam.


A może by jednak ten wątek zostawić na stałe?

Przecież haiku to specyfika! I wcale nie znaczy, że zachowanie w trójwersach owej siedemnastozgłoskowej dyscypliny zaraz musi być tym klasycznym gatunkiem literackim?

Zresztą inaczej wybrzmiewają swoim pięknem te malowane tuszem, słońcem oraz mgłą oryginalne pejzaże z "Kraju Kwitnącej Wiśni", odmienniej nasze chopinowskie wierzby mknące akordem wśród polnych duktów. Także Daleki Wschód kojarzony z "chińskim gabinetem" w łańcuckim pałacu to wyłącznie stylizacja, gdyż w żadnym wypadku nie oryginalny pawilon z rozsuwanymi papierowymi ścianami oraz szklanymi dzwoneczkami pagody...

:)))


"Na początku było Słowo, a słowo było u Boga i Bogiem było Słowo..." (Prolog Ewangelii wg św. Jana)
Wyślij Prywatną Wiadomość
Autor RE: ABC Haiku
Janusz
Użytkownik

Avatar Użytkownika

Postów: 143
Miejscowość: Piaseczno
Data rejestracji: 16.04.16
Dodane dnia 06.06.2016 16:06
moderator4 napisał/a:
Przychylam się do prośby Autora tego wątku. Będzie on do dnia 6 lipca br. (włącznie) przyklejony.


Wielkie dzięki! Pozdrawiam.
Wyślij Prywatną Wiadomość
Autor RE: ABC Haiku
moderator4
Administrator

Postów: 2190
Data rejestracji: 09.06.07
Dodane dnia 06.06.2016 15:56
Przychylam się do prośby Autora tego wątku. Będzie on do dnia 6 lipca br. (włącznie) przyklejony.
Wyślij Prywatną Wiadomość
Autor RE: ABC Haiku
Janusz
Użytkownik

Avatar Użytkownika

Postów: 143
Miejscowość: Piaseczno
Data rejestracji: 16.04.16
Dodane dnia 06.06.2016 15:18
abirecka napisała
Bardzo mądra koncepcja! Teoria to teoria.


Właśnie. Ale z tą bardzomądrością to lekka przesada... :-)
Miłego dnia.
Wyślij Prywatną Wiadomość
Autor RE: ABC Haiku
abirecka
Użytkownik

Postów: 995
Miejscowość: Wieliczka
Data rejestracji: 01.06.11
Dodane dnia 06.06.2016 15:04
Janusz napisał/a:
Silva, jednak wolę, żeby ten tekst, ze względu na jego charakter, tworzył nowy wątek. Tym bardziej, że wystąpiłem do Admina z sugestią czasowego przyklejenia.

Pozdrawiam


Bardzo mądra koncepcja! Teoria to teoria.

:)))


"Na początku było Słowo, a słowo było u Boga i Bogiem było Słowo..." (Prolog Ewangelii wg św. Jana)
Edytowane przez abirecka dnia 06.06.2016 15:05
Wyślij Prywatną Wiadomość
Autor RE: ABC Haiku
Janusz
Użytkownik

Avatar Użytkownika

Postów: 143
Miejscowość: Piaseczno
Data rejestracji: 16.04.16
Dodane dnia 06.06.2016 14:05
Silva, jednak wolę, żeby ten tekst, ze względu na jego charakter, tworzył nowy wątek. Tym bardziej, że wystąpiłem do Admina z sugestią czasowego przyklejenia.

Pozdrawiam
Edytowane przez Janusz dnia 06.06.2016 14:06
Wyślij Prywatną Wiadomość
Autor RE: ABC Haiku
silva
Użytkownik

Postów: 1668
Miejscowość: Ostrołęka
Data rejestracji: 20.09.13
Dodane dnia 06.06.2016 13:49
Januszu, bardzo się cieszę, ale wolałabym, żeby to znalazło się w wątku HAIKU. Pozdrawiam.
https://bzakrzewska.pl/ Wyślij Prywatną Wiadomość
Autor RE: ABC Haiku
Janusz
Użytkownik

Avatar Użytkownika

Postów: 143
Miejscowość: Piaseczno
Data rejestracji: 16.04.16
Dodane dnia 06.06.2016 13:19
Proszę Admina o rozważenie celowości czasowego (np. na jeden miesiąc) przyklejenia tego wątku.
Proszę również o nieumieszczanie tutaj własnej twórczości, chyba że jest ona ilustracją tez, zawartych w artykule. Z góry dziękuję.
Edytowane przez Janusz dnia 06.06.2016 13:22
Wyślij Prywatną Wiadomość
Autor ABC Haiku
Janusz
Użytkownik

Avatar Użytkownika

Postów: 143
Miejscowość: Piaseczno
Data rejestracji: 16.04.16
Dodane dnia 06.06.2016 13:11
ABC Haiku

1. Wiadomości podstawowe

Haiku to nierymowana, trójwersowa miniaturka poetycka rodem z XVII-wiecznej Japonii, o określonym układzie sylabicznym i specyficznych wymaganiach co do treści i formy. Za jego prekursora uważa się powszechnie Matsuo Basho (1644-1695). Wyodrębnił on pierwszy, 17-sylabowy wers z uprawianej na japońskich dworach dłuższej, 31-sylabowej tanki (trzy wersy
w układzie sylab 5-7-5 stosuje się tylko w transliteracji tekstu japońskiego) i nadał mu rangę samodzielnego utworu poetyckiego, o treściach początkowo żartobliwych, a później i liryczno-refleksyjnych.
Klasyczne haiku dotyczyło przyrody i dzieliło się na haiku o wiośnie, lecie, jesieni i zimie. Wynikało to w dużym stopniu z tego, że dawni twórcy haiku, tacy jak Basho, Buson czy Issa, pędzili wędrowny tryb życia i byli bardziej niż inni związani z przyrodą oraz uzależnieni od jej cyklicznych zmian. Obowiązywała ponadto zasada "momentalizmu" - haiku dotyczyło czegoś, co dzieje się "tu i teraz". Od początków XIX w., w wyniku szybkiego rozwoju cywilizacji technicznej, pierwszy z tych rygorów zaczął zanikać, ale drugi pozostał aktualny. Współczesne haiku nie ma ograniczeń tematycznych, zgodnie z powszechnym poglądem, że "wszystko jest naturą" - wytwory człowieka również, bo sam człowiek jest wytworem natury.
Warto wspomnieć, że na przestrzeni wieków wykształciły się w Japonii formy twórczości powiązane z haiku, z których najbardziej znana to haiga, łącząca w sobie malarstwo, kaligrafię i haiku lub tankę, oraz haibun, łączący prozę i haiku lub tankę. Tych tematów nie będę tutaj rozwijał, zwracam tylko uwagę, że modne ostatnimi laty pisanie haiku na podstawie wcześniej wykonanej ilustracji nie ma wiele wspólnego z haiga - podobieństwo jest tylko iluzoryczne.

Haiku opiera się na kanonach buddyjskiej filozofii Zen. Jej korzenie sięgają chińskiego konfucjanizmu i taoizmu. Jest ona z założenia przeciwna abstrakcji. Wyznawcy Zen, jeśli filozofują, to tylko patrząc, słuchając, dotykając. Niezbędnym warunkiem dla piszącego haiku jest osiągnięcie stanu świadomości zwanego satori (w naszej strefie kulturowej jest to bliskoznaczne takim pojęciom, jak "olśnienie" czy "iluminacja"), w którym autor wyzbywa się siebie, całej swojej "bebechowatości", składającej się na własne "ja" i przenosi się w oglądany fragment natury. Sławne jest zdanie Basho, że "o sośnie należy uczyć się od sosny, a o bambusie od bambusa". Warto też przytoczyć słowa angielskiego metafizyka i poety z XVII w., Thomasa Traherne: "Nigdy nie zrozumiesz świata jak trzeba, zanim samo morze nie zakołysze się w twoich żyłach, zanim nie zostaniesz obleczony w niebiosa i ukoronowany gwiazdami".
Haiku wymaga szczególnego rodzaju wyobraźni, polegającej na zdolności dostrzegania ukrytych prawd w otaczających nas przedmiotach i zjawiskach. "Jest ono wyrazem krótkotrwałego błysku myśli, kiedy wglądamy w istotę rzeczy" - to są słowa H.R. Blytha, autora 4-tomowego dzieła "Haiku" i 2-tomowej "Encyklopedii haiku". I właśnie satori jest tym stanem umysłu, który to umożliwia. Nie ma haiku bez satori, bez wewnętrznego oświecenia, bez psychicznej jedności z kontemplowanym obiektem. O reszcie, idąc za radą wybitnego filozofa i logika Ludwiga Wittgensteina, można zamilczeć...

Struktura semantyczna haiku składa się z dwóch elementów: realistycznego opisu oglądanego fragmentu przyrody (nie więcej niż dwa obrazy) oraz autorskiej refleksji, związanej z tym fragmentem. Refleksja ta może być wyrażona w różny sposób: krótkim zdaniem lub równoważnikiem zdaniowym, przez odpowiedni dobór znaków interpunkcyjnych czy zastosowaną składnię, może też być "ukryta" w sposobie zestawienia obrazów. Podstawowy błąd, popełniany przez początkujących adeptów haiku polega na tym, że już do opisu obrazów wprowadzają poetyckie rekwizyty, które często nie mają nic wspólnego z rzeczywistością (np. "uśmiechnięte słońce"). Tymczasem refleksja autorska, chociaż wypływa z obrazów, ma być w stosunku do nich czymś zewnętrznym. Mówiąc inaczej: żadnych poetyckich sztuczek (szczególnie antropomorfizmów, personalizmów i metafor) i jak najwięcej realizmu w opisie fragmentu natury, oraz jak najwięcej poezji i zaskoczenia w autorskiej refleksji.

Z punktu widzenia kolejności zapisu opis obrazów może być oddzielony od refleksji (np. dwa pierwsze wersy - obrazy, trzeci - refleksja) lub też refleksja może się z obrazami przeplatać. Wyjaśnię to na poniższych przykładach.

jesienne drzewa
liście mokną w kałużach
żal przemijania

Tutaj dwa pierwsze wersy zawierają obrazy, trzeci jest autorską refleksją.

po upalnym dniu
jakież wytchnienie niesie
noc pełna rosy

Tu refleksja zawarta jest w pierwszym i drugim wersie, a w trzecim obraz.

sępy tych dolin
to nie milczące ptaki
lecz zwykli ludzie

A tutaj obraz to "zwykli ludzie", natomiast reszta jest refleksją. Pozornie wydaje się, że "sępy tych dolin" to też obraz. Ale uzbrojeni w dotychczasową wiedzę łatwo odkryjemy, co jest realnym obrazem, a co refleksją.

Autorska refleksja bywa wyrażana w bardzo subtelny sposób. Weźmy dla przykładu takie oto współczesne haiku, którego autorem jest Frank K. Robinson:

dzisiaj też
śnieg na skrzynce do listów
nienaruszony

Tutaj refleksja wyrażona jest jedynie skromnym słówkiem "też". Bez niego byłby to tylko sam obraz. A "też" dodaje obrazowi istotnej symboliki - oto ktoś od dawna daremnie oczekuje na upragnioną wiadomość.

Bywają też haiku, w których refleksja autora jest wyrażona nie przez słowa,
a zaskakujący sposób zestawienia obrazów. Weźmy takie XVII-wieczne haiku autorstwa Busona:

jaskółki
pod okapem pałaców
i ruder

Tutaj refleksja jest zawarta nie w słowach, a w zestawieniu obrazów. A jest ona tak oczywista, że jakiekolwiek jej objaśnianie czytelnikowi byłoby zwykłą łopatologią.

Wróćmy na chwilę do liczby sylab. W klasycznym japońskim haiku jest wymóg: 5-7-5. Pamiętajmy jednak, że sylaby japońskie to nie to samo, co angielskie czy polskie. Dlatego sens przenoszenia tego wymogu na grunt języków europejskich wydaje się wątpliwy. Znacznie ważniejsze od liczby sylab jest utrzymanie haiku w zgodzie z filozofią Zen (zaistnienie satori, wewnętrznego, krótkotrwałego olśnienia, pozwalającego odkryć jakąś ukrytą prawdę). Jednak zalecam początkującym trzymanie się układu 5-7-5, gdyż taka dodatkowa trudność jest dobrym elementem treningowym.
Trzeba dodać, że ze względu na małą liczbę słów, którymi dysponujemy w haiku, nie wolno ich marnotrawić. Każdy wyraz powinien być istotny dla treści. Nie należy używać słów, służących wyłącznie jako dopełnienie liczby sylab. Od tego w dużym stopniu zależy wartość haiku.

W Europie i Ameryce Płn. od wielu lat mamy zalew autorów, mieniących się twórcami haiku. Mają oni nawet własne kluby i stowarzyszenia oraz liczne czasopisma i strony internetowe. Można przypuszczać, że jest to wynik fascynacji zwięzłością, która jest przecież charakterystyczna dla współczesnej kultury literackiej Zachodu. Dzieje się tak mimo tego, że współcześni poeci japońscy zarzucili ten kierunek literacki - występuje tam już tylko w formie niszowej. Co prawda, Japończycy organizują systematycznie wiele dobrze nagradzanych konkursów haiku, ale biorą w nich udział głównie twórcy spoza Japonii. Jednak, wobec odmienności kulturowych i językowych, ich twórczość tak naprawdę jest tylko powierzchownym naśladownictwem. Jak powiedział Cz. Miłosz, "przenosząc formy kultury warto pamiętać, że często intensywne światło jest światłem gwiazdy zagasłej". Prawdziwe haiku jest możliwe tylko w języku japońskim i w środowisku tamtej kultury. Jej subtelności nie są w stanie oddać nawet najlepsze tłumaczenia oryginalnych japońskich haiku, nie mówiąc już o próbach twórczości własnej. Świadomość tego faktu spowodowała, że coraz częściej twórczość poetów spoza Japonii określa się mianem haiku-images (w Polsce nawiązują do haiku-images tacy wybitni współcześni poeci, jak Cz. Miłosz, S. Grochowiak czy R. Krynicki). Wciąż jednak istnieją autorzy, którzy nadużywają nazwy haiku, chociaż ich teksty tak naprawdę są zwykłymi miniaturkami, skądinąd bardzo urokliwymi. Narzuca się pytanie, po co w ogóle w tej sytuacji używać pojęcia haiku, wystarczyłoby przecież mówić po prostu o miniaturkach trójwersowych. Interesujące byłoby rozpoznanie powodów przywiązania niektórych autorów do słowa "haiku", temat ten wykracza jednak poza ramy niniejszego artykułu.

2. Techniki haiku

W 2000 r. w www.ahapoetry.com został opublikowany artykuł Jane Reichhold "Techniki haiku". Autorka daje w nim przegląd technik, stosowanych na przestrzeni wieków przez poetów japońskich. Technik tych jest 20(!). Skupmy się chwilę na kilku najbardziej popularnych. Dodajmy dla jasności, że techniki te ukazują przede wszystkim sposoby tworzenia autorskiej refleksji, jako tej części, która decyduje o jakości haiku.

Technika Porównania
W autorskiej refleksji pokazuje się "część wspólną" pozornie całkowicie różnych obrazów.

lecą bociany
drzewa i kwiaty w pąkach
dzień dobry wiosno

Technika Kontrastu
Przeciwieństwa to jedna z cech natury. Ale trzeba umieć je dostrzec.

w zupełnej ciszy
trzepot motylich skrzydeł
rozkrusza skałę

Technika Zawężenia / Skupienia
Jeden z obrazów jest częścią obrazu drugiego.

tysiące kwiatów
ale ta jedna róża
tylko dla ciebie

Technika Relacji
Obserwowane obrazy pozostają we wzajemnym związku, który trzeba wykryć.

mały strumyczek
wpłynął do wielkiej rzeki
przybrał jej imię

Technika Nieprawdopodobnego Świata
Przyroda widziana oczami dziecka.

kwiatowy ogród
rozrzucone po ziemi
odłamki tęczy

Technika Zagadki
Na początku jest refleksja autorska. Rozwiązaniem jest realny obraz.

łodzie i ptaki
wyrzeźbione ze światła
zatoka w słońcu

pałac w obłoku
różany ogród we mgle
mój dom rodzinny

Technika Żartu

Bardzo zalecana. Wielu autorów uważa, że dobre haiku powinno zawierać subtelny humor.

szyja żyrafy
łączący głowę z resztą
figiel natury

Technika Zgryźliwego (w tym Czarnego) Humoru
Haiku napisane tą techniką nazywa się senryu. W odróżnieniu od haiku klasycznego nie dotyczy ono przyrody, ale człowieka, jego słabostek i zachowań, z reguły przedstawionych w "krzywym zwierciadle". Autorzy senryu często używają autoironii, nie stronią też od wulgaryzmów.

miasto ożywa
już otwierają sklepy
handlarze trumien

żaby śpiewają
rosną gruszki na wierzbie
w moich wspomnieniach

O innych technikach nie będę pisać, gdyż ich użycie jest efektywne przede wszystkim na gruncie języka i kultury japońskiej. Wykaz tych technik (trochę inaczej zdefiniowanych niż w artykule J. Reichhold) można znaleźć w szkicu Andrzeja Tchórzewskiego: "Tyle zasad ile sylab, więcej zasad niż sylab", będącego fragmentem jego książki "Haiku". Gorąco polecam tę bardzo interesującą lekturę.

A teraz zapraszam na małą zabawę

Zachciało ci się napisać haiku. Usiądź więc wygodnie na tapczanie. Zamknij oczy. Odpręż się. Zapomnij o kłopotach. Spod przymkniętych powiek obserwuj pokój: pelargonie w skrzynce, paprotkę w doniczce, dorodny kaktus. Na fotelu przysypia twój ulubiony czarny kot. Nagle obudził się, zeskoczył na podłogę, wsadził nos w pelargonie, machnął ogonem po paproci. Zobaczył kaktus - i znieruchomiał. Naprężył grzbiet i ostrożnie obchodzi go dookoła, nie dotykając. Zaintrygowało cię jego zachowanie. Ale za chwilę już znasz przyczynę, olśniło cię, satori przemknęło przez ciebie... Na moment stałeś się kaktusem, czujnie nadstawiasz kolce. Kot też zrozumiał. Podkulił ogon i grzecznie wrócił na fotel. A ty chwytasz za długopis i piszesz:

czarny kot krąży
dookoła kaktusa
kolce czekają

Napisałeś haiku Techniką Relacji. Prawda, że to proste? Należało tylko nie przegapić okazji. A nie przegapiłeś, bo nie byłeś zaprzątnięty innymi sprawami.

Kończąc, życzę wszystkim haikiniom i haikowcom, żeby jak najczęściej nawiedzało ich
satori :-)


Zalecane minimum do przeczytania:

Czesław Miłosz: Haiku, 2000
Andrzej Tchórzewski: Haiku, 1999
Antologia Polskiego Haiku, 2001
Agnieszka Żuławska-Umeda (tłum.): Haiku, 2006
Edytowane przez Janusz dnia 07.06.2016 18:25
Wyślij Prywatną Wiadomość
Strona 2 z 2 < 1 2
Skocz do Forum:
Pajacyk
[www.pajacyk.pl]
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Aktualności
XVIII OkP o "Cisową ...
V edycja OKP im. K. ...
poezja_org
Spotkanie Noworoczne
Nagroda Literacka m....
VII OKL im. Bolesław...
XVIII Konkurs Liter...
Zaduszki literackie
U mnie leczenie szpi...
XXIX OKL Twórczości ...
Użytkownicy
Gości Online: 8
Użytkownicy Online: silva

Zarejestrowanych Użytkowników: 6 436
Nieaktywowani Użytkownicy: 0
Najnowszy Użytkownik: atramentowapanna

nie ponosimy żadnej odpowiedzialności za treść wpisów
dokonywanych przez gości i użytkowników serwisu

PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE

copyright © korgo sp. z o.o.
witryna jako całość i poszczególne jej fragmenty podlegają ochronie w myśl prawa autorskiego
wykorzystywanie bez zgody właściciela całości lub fragmentów serwisu jest zabronione
serwis powstał wg pomysłu Piotra Kontka i Leszka Kolczyńskiego

66808743 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion v6.01.7 © 2003-2005