Promocja tomu esejów Witolda Wirpszy i nowego numeru "Arkadii" - Mikołów, 12.03.2009
Dodane przez moderator2 dnia 11.03.2009 10:37
Instytut Mikołowski
(ul. Jana Pawła II 8/ 5
Mikołów
tel: 032 738 07 55,
instytutmik@poczta.onet.pl)


zaprasza na spotkanie promocyjne tomu esejów

Witolda Wirpszy
Gra znaczeń. Przerób
(wyd. Instytut Mikołowski, 2008)

połączone z promocją najnowszego numeru

"Arkadii" - pisma katastroficznego (nr 23/24)


W programie:

- dyskusja panelowa o twórczości Witolda Wirpszy
z udziałem: Leszka Szarugi, Anny Jaworskiej i Marcina Sendeckiego

- prezentacja "Arkadii",
z udziałem autorów numeru, m.in.: Jerzego Suchanka, Wojciecha Brzoski, Marcina Biesa, Macieja Meleckiego, Roberta Rybickiego, Igora Jarka

12.03.2009
godz. 18:00


Dwa zbiory esejów Witolda Wirpszy - opublikowana w 1965 roku Gra znaczeń i dotąd nie opublikowany, choć równie ważny - Przerób, poświęcone są sztuce we wszystkich jej przejawach: literackiej, plastycznej i muzycznej. Wirpsza wyprzedził o kilkadziesiąt lat, w ostatnim czasie zaś szczególnie ważną dla humanistyki, refleksję "kulturową" - która zajmuje się analizą estetyczną dzieł powstających w różnych obszarach twórczości artystycznej, wydobywając z nich to, co wspólne, bo sięgające korzeni kultury i wyobraźni człowieka. Zainteresowanie Wirpszy różnymi dziedzinami sztuki nie jest przypadkowe. W eseju Przerób pojawia się myśl o nieodłącznym współistnieniu sztuki z życiem, co prowadzi do twórczego ducha indywiduum artysty, na którego zwłaszcza ostatnio uwagę zwróciła antropologia literatury. Niezależnie od tego, czy jest on muzykiem - jak Beethoven, malarzem - jak Mondrian, czy poetą - dadaistą, czyni pozornie nieprzekazywalne treści - przekazywalnymi, pozwalając człowiekowi zbliżyć się do tego, czego nie mógłby w inny sposób doświadczyć. Pytanie o twórczą "grę", która jest nieodłączną częścią dzieła sztuki, łączy Przerób z Grą znaczeń. Również ten zbiór poświęcony jest refleksji estetycznej, skupionej wokół problemu twórcy i procesu twórczego. Wirpsza zwraca uwagę, na szczególnie ważny we współczesnej humanistyce, status podmiotu twórczego, wydobywając go, podobnie jak czynią to dziś antropolodzy literatury, z czeluści unicestwienia, które zapoczątkowała ogłoszona przez Barthes'a śmierć autora. Jednocześnie oba zbiory, zarówno Przerób, jak i Gra znaczeń, wydobywają esencję nowoczesnej, twórczej aktywności, polegającej na montowaniu elementów, których sprzężenie, a nie suma, prowokuje napięcia, wywołujące doznanie estetyczne. Wirpsza snuje opowieści o stwarzaniu dzieła sztuki, albo lepiej "upozorowaniu artystycznego aktu twórczego", zwracając uwagę na pułapkę łatwej "prawdy". W Grze znaczeń pojawia się ważne i wciąż aktualne pytanie, związane z jak najbardziej współczesnymi działaniami artystycznym na polu sztuk plastycznych, choć lepiej byłoby powiedzieć - wizualnych: Czy dzieło sztuki może stać się surowcem dla nowego dzieła sztuki, a wyrób artystyczny surowcem dla nowego wyrobu artystycznego? Wirpsza bawi się znaczeniami, balansuje gdzieś pomiędzy, proponując -konsekwentnie niekonsekwentne - artystyczne wyrabianie dzieła sztuki.
Anna Jaworska

(za: www.nieszuflada.pl)
Rozszerzona zawartość newsa