poezja polska - serwis internetowy

STRONA GŁÓWNA ˇ REGULAMIN ˇ WIERSZE UŻYTKOWNIKÓW ˇ IMAK - MAGAZYN VIDEO ˇ AKTUALNOŚCI ˇ FORUMWtorek, 23.04.2024
Nawigacja
STRONA GŁÓWNA

REGULAMIN
POLITYKA PRYWATNOŚCI

PARNAS - POECI - WIERSZE

WIERSZE UŻYTKOWNIKÓW

KORGO TV

YOUTUBE

WIERSZE /VIDEO/

PIOSENKA POETYCKA /VIDEO/

IMAK - MAGAZYN VIDEO

WOKÓŁ POEZJI /teksty/

WOKÓŁ POEZJI /VIDEO/

RECENZJE UŻYTKOWNIKÓW

KONKURSY 2008/10 (archiwum)

KONKURSY KWARTAŁU 2010 - 2012

-- KONKURS NA WIERSZ -- (IV kwartał 2012)

SUKCESY

GALERIA FOTO

AKTUALNOŚCI

FORUM

CZAT


LINKI

KONTAKT

Szukaj




Wątki na Forum
Najnowsze Wpisy
FRASZKI
Chimeryków c.d.
,, limeryki"
Co to jest poezja?
EKSPERYMENTY
playlista- niezapomn...
"Na początku było sł...
Ksiądz Jan Twardowski
Bank wysokooprocento...
Monodramy
Ostatnio dodane Wiersze
walkwoman
taki spokój jest prz...
ISIDORE LILLIAN (oko...
Wieczór autorski alb...
Inferno
przesłanie bez przes...
Deszcz
w tym domu
więzień
kiedy mówię że cię k...
Wiersz - tytuł: PANOWIE I DAMY
"Bo w wielkiej mądrości - wielkie utrapienia,
a kto przysparza wiedzy, przysparza i cierpień".
(Koh 1, 18)


Na płótnach się śmieją Panowie i Damy:
szczęśliwie, zwodniczo, bądź groźnie i cicho,
pod słońcem, w nagości, tak zewsząd jak znikąd,
jak ptaki, jak nimfy, jak duch obłąkany.

Więc dziwi, że inne nastroje i stany
dostrzeże ten, który podejdzie dość blisko.
Gdy znikną CAŁOŚCI a przyjrzy się RYSOM
wnet w twarzach postaci rozpozna płacz tajny.

Farb szlaki, meandry rzucone jak w szale!
Z uwagą się przyjrzyj kolorów odcieniom:
oleje z etylem i łzami zmieszane.
Panowie i Damy - dlaczego SIĘ ŚMIEJĄ?!

Na płótnach się śmieją Panowie i Damy
jak śmieją się GŁUPCY zamknięci w swe ramy.
Dodane przez Hector_Cavalcanti dnia 06.04.2008 13:23 ˇ 13 Komentarzy · 887 Czytań · Drukuj
Komentarze
Fenrir dnia 06.04.2008 13:39
Na płótnach się śmieją Panowie i Damy
jak śmieją się głupcy zamknięci w swe ramy.
-
ładna puenta! Ale ja jednak bez wielkich liter , proszę...
Pozdrawiam.
baribal dnia 06.04.2008 14:15
Panie Hectorze.Moja poetyka.Większość wierszy jakie napisałem,to wiersze z rymem.Nie umieszczałem do tej pory,bo są "niemodne".Ten wiersz w przeciwieństwie do poprzedniego-przemówił do mnie.Niedługo zacznę umieszczać "rymowanki".
Pozdrawiam serdecznie.
Niech pan unika zwrotów-swe,me itp.Wiem,że to trudne,bo rytm trzeba utrzymać,ale to archaizmy.Lepiej swoje,moje itp.
Grzegorz Moss dnia 06.04.2008 15:12
Przemawia i trafia, gratuluję! Piozdrawiam
li_an dnia 06.04.2008 15:43
a mnie się nie podoba i to zdecydowanie brzmi jak w kółko macieju i ja piać od nowa
Hector_Cavalcanti dnia 06.04.2008 17:15
Fenrir: Cieszę się, że się podoba. Co do wielkich liter... to taka moja metoda na ułatwianie intepretacji. Nie wiem czy mogę z tym zerwać. Już wpadłem w uzależnienie. :) Ale obiecam to ograniczyć.
Baribal: Cieszę się, że nie jestem samotny w rymach i mam nadzieję, że zobacze coś Twojego. Wbrew tematowi na forum - rymy nie zdechły. ;) Moja prośba - unikajmy "Pan" i "Pani" (przynajmniej proszę unikać w stosunku do mojej osoby). Wiem, że są tu twórcy w różnym przedziale wiekowym (ja akurat jestem szczeniak) ale myślę, że możemy zachować atmosferę zimnej krytyki (żadnej tam rodziny) bez zwrotów grzecznościowych. Wolę bezpośrednio. :)
Grzegorz: Cieszę się z faktu, że tak samo jak Twój dzisiejszy utwór przypadł mi do gustu, tak samo mój spodobał się Tobie.
Li_an: Cieszę się, że jest komentarz z negatywną oceną bo to zawsze zmusza do rozwoju. Nie rozumiem tylko jaki jest konkretnie zarzut. Co mam poprawić? Nie jestem w stanie rozszyfrować: "brzmi jak w kółko macieju i ja piać od nowa". Byłbym wdzięczny za pomoc. ;)

I cieszę się, że pozdrawiam.
reteska dnia 06.04.2008 18:30
Zerkam w komentarze i pytam - kto twierdzi, że rymy są niemodne? Byle jakie rymy - owszem, ale nie świetne i zaskakujące, błyskotliwe.

Tu rymy są dość poprawne, z wyjątkiem ostatniej cząstki damy/ramy - typowy "częstochowski". Poza tym mamy sonet, dwunastozgłoskowiec, ze średniówką 6/6. Forma jest, a ja lubię foremki. I teraz wypełnienie tej foremki - mnie nie zadowala. To jest to, o czym mówił Pan Grzebalski, aż znajdę cytat:

"...kalki z poetyk wypracowanych dziesięciolecia temu. Tak jakby nic nie działo się z polską poezją, z poezją w ogóle, na przestrzeni całego XX. stulecia. Ekspresjonizm, sentymentalizm, młodopolszczyzna - tak dałoby się określić dominujące cechy poetyk, które doszły w konkursie do głosu."

Dlatego jako jakaś wprawkę, próbkę, stylizację, ale nie jako dobry wiersz traktuję ten tekst.
Hector_Cavalcanti dnia 06.04.2008 18:54
Reteska: Wiedziałem, że ktoś zauważy tę końcową czestochowę. Generalnie mam takie założenie, że point'ę lubię wyostrzyć, uczynić mocną przez zakłócenie rytmu bądź właśnie dużą dokładność rymu. Co do wypełnienia formy ... hmm... ja się w pełni zgodzę z Panem Grzebalskim i ten krzyż na siebie dźwignę - do mnie najbardziej ta "młodopolszczyzna". Nie wiem na ile z poezją musi się coś dziać. Pewien światopogląd zakłada, że idee pozostają niezmienne - własnie ewentualnie formą można operować, w poezji słowem etc. No cóż. To temat na dłuższą dyskusję - także dziękuję za komentarz skłaniający do refleksji.

Co do "wprawki, próbki, stylizacji" - dobre wrażenie, ciągle się uczę. :)

Pozdrawiam i dziękuje za komentarz.
reteska dnia 06.04.2008 19:05
Tak, jeżeli chodzi o odwieczną dyskusję, to można na ten temat długo, Wyrażam swoje zdanie tylko - że ja lubię, jak do mnie współczesnym językiem mówi wiersz i to mówi tak, aby poruszył i zmusił do refleksji, by był przeżyciem. Co nie znaczy, że nie doceniam poszukiwań.

A uczymy się wszyscy. :)

Odpozdrawiam.
Wojciech Roszkowski dnia 06.04.2008 21:31
Do mnie wiersz trafia. Zapis w kilku miejscach wielkimi literami - chybiony.

Pozdrawiam
baribal dnia 06.04.2008 23:09
Pani retesko,nie znam się na sonetach,ale czy sonet,to nie przypadkiem trzynastozgłoskowiec.I chyba powinny być na końcu tercyny.
Pozdrawiam serdecznie.
Hector_Cavalcanti dnia 06.04.2008 23:26
Roy: Dzięki za komentarz. :) Postaram się lepiej trafiać na przyszłość, a może to przemyślę i jakimś cudem całkiem z tego zrezygnuję.
baribal: Reteska ma rację. To jest sonet francuski (prowansalski), a więc podzielony na trzy kwartyny i jeden dystych na końcu. Układ rymów w takim sonecie to: ABBA ABBA CDCD EE. Tę formę identyfikuje się z Pier'em Ronchardem i jego stowarzyszeniem zwanym Plejadą. Klasyczny sonet to sonet włoski (sycylijski) spopularyzowany przez Petrarcę ale w gruncie rzeczy nieznanego autora. I ten podzielony jest (tak jak piszesz) na dwie kwartyny (cz. opisowa) i dwie tercyny (cz. refleksyjna). Nie wiem czy musi być trzynastozgłoskowcem? Pierwsze sonety na Sycylii były jedenastozgłoskowe zdaje się.

Pozdrawiam. :)
arekogarek dnia 07.04.2008 10:06
ciekawe klimatyczne
Chrzaszcz dnia 15.04.2008 21:23
Poniewaz admin nie chca zlikwidowac mojego konta (nie chce otrzymywac bezsesownych wiadomosci) postaram sie "zajsc za skore" wszystkim. Licze na to ze ta banda wreszcie zlikwiduje moje konto. Milego zycia skur...
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Pajacyk
[www.pajacyk.pl]
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Aktualności
XVIII OkP o "Cisową ...
V edycja OKP im. K. ...
poezja_org
Spotkanie Noworoczne
Nagroda Literacka m....
VII OKL im. Bolesław...
XVIII Konkurs Liter...
Zaduszki literackie
U mnie leczenie szpi...
XXIX OKL Twórczości ...
Użytkownicy
Gości Online: 3
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanych Użytkowników: 6 438
Nieaktywowani Użytkownicy: 0
Najnowszy Użytkownik: Notopech

nie ponosimy żadnej odpowiedzialności za treść wpisów
dokonywanych przez gości i użytkowników serwisu

PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE

copyright © korgo sp. z o.o.
witryna jako całość i poszczególne jej fragmenty podlegają ochronie w myśl prawa autorskiego
wykorzystywanie bez zgody właściciela całości lub fragmentów serwisu jest zabronione
serwis powstał wg pomysłu Piotra Kontka i Leszka Kolczyńskiego

67053051 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion v6.01.7 © 2003-2005