| 
|  | Nawigacja |  |  
|  | Wątki na Forum |  |  
|  | Ostatnio dodane Wiersze |  |  | 
|  | Wiersz - tytuł: Spotkanie na trasie Gliwice-Opole |  |  
|  | Starzy kolejarze znają każdy metr torów, stukot trasy na skórze.
 
 Szyny zawijają się jak skorupa ślimaka,
 tylko wydaje się wam, że to gruba stal.
 Zima jest niczym w porównaniu do lata,
 gdzie ukrop robi z metalem co chce,
 zginając w ósemkę, figurę nieskończoności.
 
 Starzy kolejarze śpią w mundurach,
 budzą się w parowozowni nieznanego miasta.
 Milcząca sprzątaczka zabiera szkło spod stóp,
 ogląda legitymacje, na których nagle blakną zdjęcia.
 
 Tory muszą być na grubej warstwie betonu i metalu,
 pod tym guma. U nas podstawa to drewno do końca trasy,
 - tylko drewno i metal miękki jak dotyk.
 
 Tą odległość powinniśmy pokonać w dziesięć minut,
 jesteśmy tu od lat. Za granicą
 czyste pociągi pędzą z szybkością światła.
 
Dodane przez meriba 
dnia 30.11.2010 13:54 ˇ
14 Komentarzy ·
1340 Czytań ·
   |  |  
|  |  |  |  
|  | Komentarze |  |  
|  | 
| dnia 30.11.2010 14:09 Jest jakaś melancholia w tym opisie.
 |  
| dnia 30.11.2010 19:13 Wiersz zdecydowanie w moim guście. Może w tytule zmieniłbym słowo "Spotkanie" na "Dłuższy postój na trasie Gliwice-Opole".
 
 Pozdrawiam.
 |  
| dnia 30.11.2010 19:30 Wiersz brzmi poczciwie.
 Zdumiewa jednak indolencja techniczna narratora: "Tory muszą być na grubej warstwie betonu i metalu, pod tym guma" - takie wyobrażenie może mieć dziecko z podstawówki, nie stary kolejarz. "Szyny zawijają się jak skorupa ślimaka". Brakuje jeszcze świstaka, który siedzi i zawija sreberka.
 |  
| dnia 30.11.2010 21:50 srebro - dzięki za przeczytanie mojej melancholii :)
 
 nitjer - cieszę się, że dla Ciebie był to dłuższy postój.
 
 przemek_f - wiersz skonstruowany jest z wypowiedzi starego kolejarza (to cytaty), stąd takie dziwne kwestie techniczne. Metafora ze skorupą jest również z jego wypowiedzi - było to ujmujące, szczególnie, że dosyć "prosty człowiek" operował takim językiem (choć z wielką pasją opisywał pracę na kolei).
 |  
| dnia 30.11.2010 22:05 przemek_f - specjalnie dla Ciebie wklejam fragment artykułu o podkładach betonowych pod tory - takie podkłady stosuje się na zachodzie (tak powinno być... plus guma!! :))), w Polsce niestety stosuje się podkłady drewnianie. To tyle, jeśli chodzi o "indolencję techniczną narratora"...
 
 Podkłady betonowe ze względu na kształt dzielą się na: podkłady blokowe, podkłady belkowe i płyty betonowe, a ze względu na sposób zbrojenia - na żelbetowe i strunobetonowe. Beton nie zbrojony z uwagi na kruchość i niską wytrzymałość na rozciąganie nie nadaje się jako materiał konstrukcyjny na podkłady kolejowe. Z tego powodu stosuje się zbrojenie betonu, które zwiększa jego wytrzymałość, lecz w mniejszym stopniu podwyższa odporność na powstawanie rys i pęknięć.
 Zastosowanie jako podkładu dwóch krótkich u wysokich bloków połączonych sztywnym stalowym łącznikiem zwiększa wybitnie jego wytrzymałość i zmniejsza naprężenia rozciągające przy zginaniu. Przykładem podkładu blokowego (żelbetowego) jest podkład typu Bl-3. Zwiększenie odporności betonu na rysy można uzyskać przez wprowadzenie wstepnego sprężania betonu, co zastosowano przy produkcji podkładów strunobetonowych.
 |  
| dnia 30.11.2010 23:16 Kolejarsko zahaczasz o rzeczy ostateczne;
 moim zdaniem jeśli idzie o tożsamość, zapóźnienie technologiczne ale też i mentalne,  w dłuższej perspektywie na dobrze nam polakom wyjdzie ( to do puenty) no i plus, że lekko ocierasz się o Hrabala, którego lubię
 
 pozdrawiam
 |  
| dnia 30.11.2010 23:47 Tą odległość powinniśmy pokonać w dziesięć minut, , powinno być  Tę
 Zupełnie fajnie mi sie przeczytało.
 Jeżdże tymi pociągami na poduszkach, po Belgii. Może nie pędżą z prędkością światła, ale bardzo szybko, cichutko i wygodnie. Istotne jest również, że są bardzo, ale to bardzo punktualne, a rozkład jazdy na danej trasie zapamiętuje dię w sekundzie.
 Czego mieszkańcom Polski bardzo życzę
 Pozdrawiam z Gandawy.
 |  
| dnia 01.12.2010 02:57 ja tego nie kupuję...wydumane o niczym, taki trochę jeden wielki blef
 
 
 Pozdro
 |  
| dnia 01.12.2010 05:41 meriba - przeczytaj jeszcze raz fragment, który wzbudził mój protest. Nie piszesz tam o betonowych podkładach. Beton, stal i gumę stosuje się do konstruowania elementów podtorza, ale nie w opisany przez ciebie sposób.
 Poza tym mylisz się co do faktów; w Polsce wydaje się rocznie miliardy na modernizację torowisk i wiele szlaków ma już nowoczesną konstrukcję, nie trzeba szukać za granicą.
 Wiem że miało być wzruszająco, ale trzeba wiedzieć o czym się pisze.
 |  
| dnia 01.12.2010 07:51 Modernizacja modernizacją, ale jest wiersz, nostalgia i uchwycenie tego co mija. Czy musimy być dosłowni? Przecież ten wiersz to nie rozprawką o modernizacji kolei.Bardzo na tak.
 Pozdrawiam serdecznie:)
 |  
| dnia 01.12.2010 13:45 Leszek S - dzięki za przeczytanie!
 
 Henryk Owsianko - zazdroszczę poduszkowego pokonywania trasy :)
 
 Arti - a ja niczego nie sprzedaję :P
 
 przemek_f - wybacz, ale opis nie zawiera ani stwierdzenia o podtorzu, ani o podkładach - chyba coś źle przeczytałeś. Swoją drogą jeśli szkopułem tego tekstu jest dla Ciebie kwestia modernizacja kolei, to ja wysiadam z tego pociągu :P Pomijając już kwestię, że bynajmniej nie miałem zamiaru zmusić czytelnika do dywagacji na temat tego ile PKP wydaje na tory rocznie - to chyba jakiś absurd... Najwyraźniej nie trafia do Ciebie taka poetyka, bo odczytujesz ją potwornie dosłownie.
 
 Jarosław Trześniewski - dzięki za wsparcie i też pozdrawiam!
 |  
| dnia 01.12.2010 21:37 dobry, bardzo na tak. zastanowił, wzbudził wspomnienia.pozdrawiam.
 |  
| dnia 02.12.2010 12:25 maryla stelmach - dzięki za przeczytanie!
 |  
| dnia 16.12.2010 19:33 Uwielbiam koleje, pociągi:)) zboczenie___ nie. Wiersz na tak.
 |  |  |  
|  |  |  |  
|  | Dodaj komentarz |  |  
|  | Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze. |  |  
|  |  |  |  | 
|  | Pajacyk |  |  
|  | Logowanie |  |  
|  | 
Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?Kilknij TUTAJ  żeby się zarejestrować. 
Zapomniane hasło? Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ .
 |  |  
|  |  |  |  
|  | Aktualności |  |  
|  | Użytkownicy |  |  
|  |  Gości Online: 23 Brak Użytkowników Online
 
 
  Zarejestrowanych Użytkowników: 6 439 
  Nieaktywowani Użytkownicy: 0 
  Najnowszy Użytkownik: chimi |  |  
|  |  |  |  |