poezja polska - serwis internetowy

STRONA GŁÓWNA ˇ REGULAMIN ˇ WIERSZE UŻYTKOWNIKÓW ˇ IMAK - MAGAZYN VIDEO ˇ AKTUALNOŚCI ˇ FORUMCzwartek, 25.04.2024
Nawigacja
STRONA GŁÓWNA

REGULAMIN
POLITYKA PRYWATNOŚCI

PARNAS - POECI - WIERSZE

WIERSZE UŻYTKOWNIKÓW

KORGO TV

YOUTUBE

WIERSZE /VIDEO/

PIOSENKA POETYCKA /VIDEO/

IMAK - MAGAZYN VIDEO

WOKÓŁ POEZJI /teksty/

WOKÓŁ POEZJI /VIDEO/

RECENZJE UŻYTKOWNIKÓW

KONKURSY 2008/10 (archiwum)

KONKURSY KWARTAŁU 2010 - 2012

-- KONKURS NA WIERSZ -- (IV kwartał 2012)

SUKCESY

GALERIA FOTO

AKTUALNOŚCI

FORUM

CZAT


LINKI

KONTAKT

Szukaj




Wątki na Forum
Najnowsze Wpisy
FRASZKI
Chimeryków c.d.
,, limeryki"
Co to jest poezja?
EKSPERYMENTY
playlista- niezapomn...
"Na początku było sł...
Ksiądz Jan Twardowski
Bank wysokooprocento...
Monodramy
Ostatnio dodane Wiersze
by nigdy nie zaszło ...
Marionetka
Ti ti ta
Oczekiwać złota od p...
GENEZA BUNTU
Od ust do ust...
walkwoman
taki spokój jest prz...
ISIDORE LILLIAN (oko...
Wieczór autorski alb...
Wiersz - tytuł: Spotkanie na trasie Gliwice-Opole
Starzy kolejarze znają każdy metr torów,
stukot trasy na skórze.

Szyny zawijają się jak skorupa ślimaka,
tylko wydaje się wam, że to gruba stal.
Zima jest niczym w porównaniu do lata,
gdzie ukrop robi z metalem co chce,
zginając w ósemkę, figurę nieskończoności.

Starzy kolejarze śpią w mundurach,
budzą się w parowozowni nieznanego miasta.
Milcząca sprzątaczka zabiera szkło spod stóp,
ogląda legitymacje, na których nagle blakną zdjęcia.

Tory muszą być na grubej warstwie betonu i metalu,
pod tym guma. U nas podstawa to drewno do końca trasy,
- tylko drewno i metal miękki jak dotyk.

Tą odległość powinniśmy pokonać w dziesięć minut,
jesteśmy tu od lat. Za granicą
czyste pociągi pędzą z szybkością światła.
Dodane przez meriba dnia 30.11.2010 14:54 ˇ 14 Komentarzy · 1117 Czytań · Drukuj
Komentarze
srebro dnia 30.11.2010 15:09
Jest jakaś melancholia w tym opisie.
nitjer dnia 30.11.2010 20:13
Wiersz zdecydowanie w moim guście. Może w tytule zmieniłbym słowo "Spotkanie" na "Dłuższy postój na trasie Gliwice-Opole".

Pozdrawiam.
przemek_f dnia 30.11.2010 20:30
Wiersz brzmi poczciwie.
Zdumiewa jednak indolencja techniczna narratora: "Tory muszą być na grubej warstwie betonu i metalu, pod tym guma" - takie wyobrażenie może mieć dziecko z podstawówki, nie stary kolejarz. "Szyny zawijają się jak skorupa ślimaka". Brakuje jeszcze świstaka, który siedzi i zawija sreberka.
meriba dnia 30.11.2010 22:50
srebro - dzięki za przeczytanie mojej melancholii :)

nitjer - cieszę się, że dla Ciebie był to dłuższy postój.

przemek_f - wiersz skonstruowany jest z wypowiedzi starego kolejarza (to cytaty), stąd takie dziwne kwestie techniczne. Metafora ze skorupą jest również z jego wypowiedzi - było to ujmujące, szczególnie, że dosyć "prosty człowiek" operował takim językiem (choć z wielką pasją opisywał pracę na kolei).
meriba dnia 30.11.2010 23:05
przemek_f - specjalnie dla Ciebie wklejam fragment artykułu o podkładach betonowych pod tory - takie podkłady stosuje się na zachodzie (tak powinno być... plus guma!! :))), w Polsce niestety stosuje się podkłady drewnianie. To tyle, jeśli chodzi o "indolencję techniczną narratora"...

Podkłady betonowe ze względu na kształt dzielą się na: podkłady blokowe, podkłady belkowe i płyty betonowe, a ze względu na sposób zbrojenia - na żelbetowe i strunobetonowe. Beton nie zbrojony z uwagi na kruchość i niską wytrzymałość na rozciąganie nie nadaje się jako materiał konstrukcyjny na podkłady kolejowe. Z tego powodu stosuje się zbrojenie betonu, które zwiększa jego wytrzymałość, lecz w mniejszym stopniu podwyższa odporność na powstawanie rys i pęknięć.
Zastosowanie jako podkładu dwóch krótkich u wysokich bloków połączonych sztywnym stalowym łącznikiem zwiększa wybitnie jego wytrzymałość i zmniejsza naprężenia rozciągające przy zginaniu. Przykładem podkładu blokowego (żelbetowego) jest podkład typu Bl-3. Zwiększenie odporności betonu na rysy można uzyskać przez wprowadzenie wstepnego sprężania betonu, co zastosowano przy produkcji podkładów strunobetonowych.
konto usunięte 58 dnia 01.12.2010 00:16
Kolejarsko zahaczasz o rzeczy ostateczne;
moim zdaniem jeśli idzie o tożsamość, zapóźnienie technologiczne ale też i mentalne, w dłuższej perspektywie na dobrze nam polakom wyjdzie ( to do puenty) no i plus, że lekko ocierasz się o Hrabala, którego lubię

pozdrawiam
Henryk Owsianko dnia 01.12.2010 00:47
Tą odległość powinniśmy pokonać w dziesięć minut, , powinno być
Zupełnie fajnie mi sie przeczytało.
Jeżdże tymi pociągami na poduszkach, po Belgii. Może nie pędżą z prędkością światła, ale bardzo szybko, cichutko i wygodnie. Istotne jest również, że są bardzo, ale to bardzo punktualne, a rozkład jazdy na danej trasie zapamiętuje dię w sekundzie.
Czego mieszkańcom Polski bardzo życzę
Pozdrawiam z Gandawy.
Arti dnia 01.12.2010 03:57
ja tego nie kupuję...wydumane o niczym, taki trochę jeden wielki blef


Pozdro
przemek_f dnia 01.12.2010 06:41
meriba - przeczytaj jeszcze raz fragment, który wzbudził mój protest. Nie piszesz tam o betonowych podkładach. Beton, stal i gumę stosuje się do konstruowania elementów podtorza, ale nie w opisany przez ciebie sposób.
Poza tym mylisz się co do faktów; w Polsce wydaje się rocznie miliardy na modernizację torowisk i wiele szlaków ma już nowoczesną konstrukcję, nie trzeba szukać za granicą.
Wiem że miało być wzruszająco, ale trzeba wiedzieć o czym się pisze.
Jarosław Trześniewski-Jotek dnia 01.12.2010 08:51
Modernizacja modernizacją, ale jest wiersz, nostalgia i uchwycenie tego co mija. Czy musimy być dosłowni? Przecież ten wiersz to nie rozprawką o modernizacji kolei.Bardzo na tak.
Pozdrawiam serdecznie:)
meriba dnia 01.12.2010 14:45
Leszek S - dzięki za przeczytanie!

Henryk Owsianko - zazdroszczę poduszkowego pokonywania trasy :)

Arti - a ja niczego nie sprzedaję :P

przemek_f - wybacz, ale opis nie zawiera ani stwierdzenia o podtorzu, ani o podkładach - chyba coś źle przeczytałeś. Swoją drogą jeśli szkopułem tego tekstu jest dla Ciebie kwestia modernizacja kolei, to ja wysiadam z tego pociągu :P Pomijając już kwestię, że bynajmniej nie miałem zamiaru zmusić czytelnika do dywagacji na temat tego ile PKP wydaje na tory rocznie - to chyba jakiś absurd... Najwyraźniej nie trafia do Ciebie taka poetyka, bo odczytujesz ją potwornie dosłownie.

Jarosław Trześniewski - dzięki za wsparcie i też pozdrawiam!
Maryla Stelmach dnia 01.12.2010 22:37
dobry, bardzo na tak. zastanowił, wzbudził wspomnienia.pozdrawiam.
meriba dnia 02.12.2010 13:25
maryla stelmach - dzięki za przeczytanie!
blondynka8 dnia 16.12.2010 20:33
Uwielbiam koleje, pociągi:)) zboczenie___ nie. Wiersz na tak.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Pajacyk
[www.pajacyk.pl]
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Aktualności
XVIII OkP o "Cisową ...
V edycja OKP im. K. ...
poezja_org
Spotkanie Noworoczne
Nagroda Literacka m....
VII OKL im. Bolesław...
XVIII Konkurs Liter...
Zaduszki literackie
U mnie leczenie szpi...
XXIX OKL Twórczości ...
Użytkownicy
Gości Online: 7
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanych Użytkowników: 6 438
Nieaktywowani Użytkownicy: 0
Najnowszy Użytkownik: Notopech

nie ponosimy żadnej odpowiedzialności za treść wpisów
dokonywanych przez gości i użytkowników serwisu

PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE

copyright © korgo sp. z o.o.
witryna jako całość i poszczególne jej fragmenty podlegają ochronie w myśl prawa autorskiego
wykorzystywanie bez zgody właściciela całości lub fragmentów serwisu jest zabronione
serwis powstał wg pomysłu Piotra Kontka i Leszka Kolczyńskiego

67063666 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion v6.01.7 © 2003-2005