poezja polska - serwis internetowy

STRONA GŁÓWNA ˇ REGULAMIN ˇ WIERSZE UŻYTKOWNIKÓW ˇ IMAK - MAGAZYN VIDEO ˇ AKTUALNOŚCI ˇ FORUMNiedziela, 03.11.2024
Nawigacja
STRONA GŁÓWNA

REGULAMIN
POLITYKA PRYWATNOŚCI

PARNAS - POECI - WIERSZE

WIERSZE UŻYTKOWNIKÓW

KORGO TV

YOUTUBE

WIERSZE /VIDEO/

PIOSENKA POETYCKA /VIDEO/

IMAK - MAGAZYN VIDEO

WOKÓŁ POEZJI /teksty/

WOKÓŁ POEZJI /VIDEO/

RECENZJE UŻYTKOWNIKÓW

KONKURSY 2008/10 (archiwum)

KONKURSY KWARTAŁU 2010 - 2012

-- KONKURS NA WIERSZ -- (IV kwartał 2012)

SUKCESY

GALERIA FOTO

AKTUALNOŚCI

FORUM

CZAT


LINKI

KONTAKT

Szukaj




Wątki na Forum
Najnowsze Wpisy
playlista- niezapomn...
Co to jest poezja?
"Na początku było sł...
slam?
Cytaty o literaturze
,, limeryki"
Chimeryki 2
FRASZKI
Poezja dla dzieci
Chimeryków c.d.
Ostatnio dodane Wiersze
Odmierzanie
Kwiaty
JESIENNA MELANCHOLJA
Skoro dzisiaj są Jeg...
Stan Borys
Domówka
Zaduszki
`wracać nie ma dokąd
Ekstrema doznań
W dossier!
Wiersz - tytuł: czymże jest pisanie
pisząc coraz częściej dręczy mnie pytanie
czymże jest w istocie klątwą czy modlitwą
wewnętrznym spokojem czy za nim gonitwą
... ale nie znajduję odpowiedzi na nie

wiersz potrafi cieszyć i potrafi smucić
budzić do refleksji i zastanowienia
albo przejść bez echa jak cień obok cienia
wiedząc że czytelnik do niego nie wróci

wiersz mówi o wszystkim i mówi o niczym
jest tylko wyrzutem tego co mnie gryzie
jest emocją chwili obcą analizie
pragnącej dociekać tego stanu przyczyn

coraz częściej jednak przerywam wpół zdania
i wysiadam na swym przystanku zwątpienia
a myśl że nie warto już cokolwiek zmieniać
nakazuje powrót do wierszy pisania
Dodane przez kaem dnia 10.06.2024 16:27 ˇ 14 Komentarzy · 391 Czytań · Drukuj
Komentarze
Ragna dnia 10.06.2024 21:56
.. .. dla każdego czym innym, ciekawszym pytaniem jest : czym można to łatwo porzucić ? Łatwość porzucenia jest frapująca, bo stanowi o naszej osobistej wolności, ale gdy się nie uda porzucić pisania, skala odpowiedzi też będzie ciekawa : od płytkiej, portalowej / dopaminki / dla spätzünderów ( choć to NIE w przypadku Autora , bo tutaj teksty zawsze dotykają ważnych kwestii i cyzelują warsztat) - po głębię oddziaływania na Wspólnotę - zarówno Poetów z misją, jak i wszelkiej maści rewolucjonistów chcących przeorać świadomość , a pomiędzy, tyle powodów, że szukanie jednoznacznej odpowiedzi - wręcz odradzam ;), pozdr.
marzenna52 dnia 11.06.2024 05:47
Dzień dobry. :) tak tak autor ma mnóstwo dylematów i tyleż samo odpowiedzi, zwątpień powrotów i rozstań :) i wszystko tak ładnie i jakby logicznie opisuje. Czasem ma przerwę :) czasem mu się chce, a czasem nie chce. Dobrze, że jednak wychodzi z cienia i serwuje dobre śniadanie, a może kolację? Wczoraj zjadłam niemieckiego wursta. Ostatni raz :) spędziłam nockę w ubikacji. Ale to nie jest aluzja do wiersza. Po prostu czasami wpychamy w siebie różne wynalazki i później. no bywa różnie ale nie u Ciebie. pozdrawiam
małgorzata sochoń dnia 11.06.2024 08:43
Coś tu poszło nie tak. Trzeba popracować nad pierwszą linijką wiersza:

pisząc coraz częściej dręczy mnie pytanie

Czynności, które są tutaj wymienione ("pisząc", "dręczy") powinny mieć tego samego wykonawcę. Czyli - zdanie musi ukierunkowywać na ten sam podmiot, a tak niestety nie jest.

To popularny błąd. Warto się wysilić i go poprawić, bo teraz wychodzi na to, że to pytanie pisze i dręczy. A powinien pisać autor (tutaj: pomiot liryczny).

Może podam inny przykład z takim samym błędem:

Idąc do pracy opala mnie słońce.

Czy to słońce idzie do pracy?... :)
silva dnia 11.06.2024 20:28
Tak, błąd wskazany przez Małgorzatę mnie zniechęcił, bo na anakolut nie wygląda. Też raczej w pół zdania... Ale puenta po tylu narzekaniach jednak optymistyczna. Pozdrawiam.
Ragna dnia 12.06.2024 08:40
.. .. jeden błąd nie odbiera wartości przekazu.

We florenckim muzeum Uffizi, angielska przewodniczka wskazała na obraz / Zwiastowanie / Leonardo da Vinci, w którym to dziele mistrz wykazał się chwilową nieznajomością anatomii, bądź ( co bardziej prawdopodobne ), nagiął proporcje dla doraźnego rozwiązania artystycznego, ponieważ jedna ręka Maryi jest znacznie dłuższa, od drugiej,
I CO ? 😉, ha, ha, przestał być LEONARDEM, a Zwiastowanie - Zwiastowaniem😅.. ..

pozdrówki ;)
małgorzata sochoń dnia 12.06.2024 10:22
Ragna, nie porównywałabym autora tego wiersza do Leonardo da Vinci. Leonardo, pracując nad swoim warsztatem uczestniczył w sekcjach zwłok, badał anatomię człowieka, tworzył setki szkiców, doskonalił się i uczył, żeby później w dziełach malarskich, w rzeźbach z tej wiedzy korzystać.
Tworzywem poety jest słowo, język. Więc poeta może o język dbać. Uczyć się gramatyki, składni, ortografii... A później sobie "szaleć ze słowem", bazując na swojej wiedzy.

W wierszu jest więcej niedociągnięć, niż jedno!

1. Mamy anakolut, czyli "błąd składniowy zniekształcający budowę zdania w taki sposób, że zanika związek logiczny między jego członami" (za Wiki)

https://pl.wikipedia.org/wiki/Anakolut

2. Mamy wpół zamiast w pół

3. Mamy też "cokolwiek" zamiast "czegokolwiek" w tym wersie: "a myśl że nie warto już cokolwiek zmieniać". Poprawna wersja powinna brzmieć: a myśl że nie warto czegokolwiek zmieniać. Wiesz, dlaczego? Zobacz na przykładzie, jak się to ma w j. pol.:

zmieniam to / nie zmieniam tego

czyli:

zmieniam - co? - to
nie zmieniam - czego? - tego

i dalej:

zmieniam - co? - cokolwiek
nie zmieniam - czego? - czegokolwiek

A więc... gdyby ten wiersz był obrazem Leonardo da Vinci, Maryja miałaby trzy ręce i każdą innej długości :)
Dariusz Sokołowski dnia 12.06.2024 11:23
Anakolut, rkiedy piszę częstor30;r1;.
Pzdr
Ragna dnia 13.06.2024 07:11
Małgorzato, ja już tutaj jednorazowo się odniosę do Twoich słów.

Oczywiście po części kasza rację, rozumiem zasadniczość, ale i z nią walczę, bo sama zasadniczość nie jest dla mnie wartością ludzką, żyję w kraju, w którym tak wielu próbuje podług niej ustawiać ( specjalnie nie mówię : kreować ) - rzeczywistość.

Kwestia jest dużo bardziej złożona i ponieważ w dużym stopniu.. .. intuicyjna, to właściwie wykluczająca konsensus, bo pewne sprawy albo się CZUJE albo nie.

Co do samego wiersza, to nie jest to z pewnością najbardziej błyskotliwa produkcja Autora, ale ma On na swoim koncie wiele wspaniałych tekstów, poruszających, skłaniających do refleksji.

Traktowanie kogoś takiego, jak pospolitego sztubaka, który / maluje Maryi trzy dłonie / - jest nie tylko niesprawiedliwe, jest dla mnie impertynencją,,,
natomiast mi porównywania Autora do L.da Vinci ( napraaaaaawdę 🥴😂😅???), cóż, pozostawię bez komentarza, bo jest to tak płaskie, że komiczne.

Od zawsze patrzę na talent i właściwie, nie interesuje mnie W CO on się ubierze ( dlatego przypadek Graina powoduje ból i cierpienie ), bo talent odczytuję jakimś siódmym już zmysłem i bynajmniej w oparciu o własne wyobrażenia o sztuce, przeciwnie, często właśnie POMIMO obcej mi formy.

Ten intuicyjny zmysł , rezonans, jaki wychwytuję u zdolnych ludzi - sprawia, że bez popadania w małostkowość - kupię bez szemrania wykonanie utworu, choćby z jakąś fałszywą nutą - bo liczy się charyzma.
Nigdy, ale to nigdy natomiast nie kupię choćby najbardziej wymuskanych produkcji, którym niczego nie można zarzucić.

Docenię warsztat, sztukę kompilacji cudzych wzorców upór, jakość ostatecznego wyniku ( specjalnie nie mówię - efektu), ale nie tego artystycznie - nie kupię, bo czekam na co innego, na coś, co może nigdy u tej osoby nie zaistnieje.

Powyższe, pozwala mi mocno ziewać nawet przy wykonaniach nasłynnniejszej obecnie skrzypaczki świata. Klaskać i ziewać.


Krzywy płot, nie przesłoni mi walorów krajobrazowych posesji, nie przesłoni piękna chylącej się ku ruinie - willi.

Błąd w tekście, nie przesłoni autentyzmu zatroskania i wątpliwości jakie podjął w swoim wierszu świetnie piszący Autor.

Jest tutaj jeszcze jedna, naturalnie utalentowana poetka, na której regularnie wiesza się psy, baaa, która próbuje się wyjątkowo brzydko - wepchnąć w niszę / piszących terapeutycznie /, tylko dlatego, że jej zakres rekwizytów jest wyjątkowo nieudany ( przymiotniki i histeryczny patos ).

Ale TALENT jest talentem. Przebije się zawsze, wbrew malkontenctwu purystów.

Pozostanie tylko pytanie, o .. ..uczciwość artystyczną i niezawisłość oceny.

pozdrawiam.
Ragna dnia 13.06.2024 07:14
ach, literówka 1: - żadna kasza, tylko : masz rację
literówka 2 : - zarzucanie mi porównywania Autora ;)


( z pośpiechu, nie mam już kurczę czasu na czytanie, ech🙄).. ,.
małgorzata sochoń dnia 13.06.2024 13:33
Ragna, coraz mniej jest miejsc w których nasz język jest traktowany z szacunkiem, miejsc, gdzie wydobywa się jego piękno i możliwości. Stosowanie się do zasad dotyczących języka wspiera język, jego moc i historię.
Jesteśmy na stronie internetowej, która ma ambicje być stroną literacką. Silva często podkreśla, że to portal warsztatowy, że tu się uczymy. A Robert Furs trochę żartobliwie, ale i uparcie okrasza swoje utwory dopiskiem: "proszę o przecinki".

Ragna, wyobraź sobie zatem młodego człowieka, który chce pisać.
Może ma dwanaście lat, bo wtedy najczęściej się zaczyna tworzyć. Człowiek ten znajduje tu wiersz "czymże jest pisane" i czyta w Twoim komentarzu, że ten autor "zawsze cyzeluje warsztat". Aha! - myśli młody człowiek. - Tu wszystko jest doskonałe! Bo co oznacza "cyzelować"? Oznacza dopracowywać z największą starannością, doprowadzać do perfekcyjności.

Tymczasem... Tymczasem - w przypadku wiersza "czymże jest pisanie" mamy błąd i składniowy, i ortograficzny, i gramatyczny...

Ten dwunastoletni człowiek, który zajrzał na portal poezja polska mógł uznać, że tu nie ma błędów, prawda? A czy mógł zacząć - nieświadomie - powielać określone, złe zapisy? Mógł.

I po co?

Nie o to chodzi na portalu warsztatowym.

Warsztat to ćwiczenia, zdobywanie wiedzy w celu doskonalenia czegoś, tak?

Możemy wspólnie zadbać o to, żeby na portalu poetyckim polszczyzna była hołubiona i kochana, a nie traktowana z pobłażliwością, rozpieszczana w sposób, który jej szkodzi.

Wśród wierszy kaema znajdowałam lepsze i gorsze, kilka mnie rozbawiło i zachwyciło. Podoba mi się, jak dba o formę, jak wciąż szuka tematów. Kaem ma wielu fanów wśród czytelników. I ja to rozumiem. Jednak ten najnowszy tekst - "czymże jest pisanie" nie wisi jeszcze na ścianie muzeum jak obraz przywołany przez Ciebie, więc nic nie stoi na przeszkodzie, żeby Autor odniósł się do uwag i napisał: "Błędy zrobiłem specjalnie, żeby was podrażnić" albo... po prostu je poprawił.
małgorzata sochoń dnia 13.06.2024 13:44
Aha, jeszcze zacytuję zasadę, dotyczącą kwestii "biernik, czy dopełniacz". Chodzi o zamianę w wierszu słowa "cokolwiek" na "czegokolwiek":

Jeżeli czasownik niezaprzeczony wymaga połączenia z rzeczownikiem w bierniku, to zaprzeczenie go powoduje zmianę wymagania na dopełniacz (por. np. ukradł samochód - nie ukradł samochodu).
Zasada ta dotyczy również konstrukcji zdaniowych, w których czasownik zaprzeczony wiąże się nie tylko z rzeczownikiem, lecz także z bezokolicznikiem. W takim wypadku również należy użyć rzeczownika w dopełniaczu (por. np. bał się ukraść samochód - nie bał się ukraść samochodu).
(za: Poradnia Językowa, Adam Wolański)
Ragna dnia 13.06.2024 15:27
Och Małgosiu,

najprawdziwszy BELFAIR z Ciebie i to z misją 👌!



Masz rację, Młodzież patrzy, Młodzież pyta, cyzeluje no kwita,
precz więc łapy od rebelii 😡!!! CHŁOSTA wszystkim ( co by chcieli
na manowce się ześlizgnąć i coś chlapnąć, przekleństw liznąć!!

i dorzucę coś od siebie, mnie z przekorą jest jak w niebie
gładka nudzi mię struktura, zaraz patrzę skąd też chmura
znów nadciąga, NOWE niesie - ( bez przełomów stoim w lesie😳)

uzbrojeni więc po zęby w twarde hasła regułkowe
same stare ( żadne nowe ) chciejcie Młodzież też USKRZYDLIĆ -
poluzujcie sztywną gardę 🥴

nie kastrujcie jej fantazji 🤓

niech polubi AWANGARDĘ !!!!!
Ragna dnia 13.06.2024 15:33
.. .. no to tak spontanicznie, bo od rymów są tutaj inni, m.in. Kaem.

ale .. .. ten portal, choć warsztatowy - jest szalenie zachowawczy, ton zdominowany jest przez trzy typy wierszy : pudełka i kobierce, a pomiędzy gadanina.

Osobiście ?

Czekam na ludzi odważnych, ludzi ryzyka, ale czekam czynnie🤓

Kto się boi własnego materiału, powinien zdecydowanie robić co innego, a NIE sztukę ;)), bo Najwięksi z łamania reguł uczynili .. ..REGUŁĘ 😉

pozdrówki.
kaem dnia 17.06.2024 12:34
dziękuję, pozdrawiam
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Pajacyk
[www.pajacyk.pl]
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Aktualności
Jubileusz
XII OKP im. Michała ...
OKP Festiwalu Litera...
VII OK Poezji dla Dz...
OKP "Środek Wyrazu" ...
XVIII Konkurs Litera...
REFLEKSY XVII Ogólno...
XXXIX OKL im. Mieczy...
Wyniki XLIV OKP "O L...
Informacja o blokadz...
Użytkownicy
Gości Online: 7
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanych Użytkowników: 6 439
Nieaktywowani Użytkownicy: 0
Najnowszy Użytkownik: chimi

nie ponosimy żadnej odpowiedzialności za treść wpisów
dokonywanych przez gości i użytkowników serwisu

PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE

copyright © korgo sp. z o.o.
witryna jako całość i poszczególne jej fragmenty podlegają ochronie w myśl prawa autorskiego
wykorzystywanie bez zgody właściciela całości lub fragmentów serwisu jest zabronione
serwis powstał wg pomysłu Piotra Kontka i Leszka Kolczyńskiego

71257406 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion v6.01.7 © 2003-2005