poezja polska - serwis internetowy

STRONA GŁÓWNA ˇ REGULAMIN ˇ WIERSZE UŻYTKOWNIKÓW ˇ IMAK - MAGAZYN VIDEO ˇ AKTUALNOŚCI ˇ FORUM ˇ KSIĘGARNIA "POEZJA"środa, 23.10.2019
Nawigacja
STRONA GŁÓWNA

REGULAMIN
POLITYKA PRYWATNOŚCI

PARNAS - POECI - WIERSZE

WIERSZE UŻYTKOWNIKÓW

WIERSZE /VIDEO/

PIOSENKA POETYCKA /VIDEO/

IMAK - MAGAZYN VIDEO

WOKÓŁ POEZJI /teksty/

WOKÓŁ POEZJI /VIDEO/

RECENZJE UŻYTKOWNIKÓW

KONKURSY 2008/10 (archiwum)

KONKURSY KWARTAŁU 2010 - 2012

-- KONKURS NA WIERSZ -- (IV kwartał 2012)

SUKCESY

GALERIA FOTO

AKTUALNOŚCI

FORUM

CZAT

KSIĘGARNIA "POEZJA"

LINKI

KONTAKT

Szukaj


Ostatnio dodane Wiersze
Zwielokrotnienie
rewindykacja
wszystko jakby nic
miłościomanią zagnie...
Nieadekwatnie
wybór nowego
ZNAKI
Niezw...
"Jesiennego krwotoku...
Eskapizm
Wątki na Forum
Najnowsze Wpisy
...Nobel Dla Olgi To...
Parafrazy
slam?
"Co to jest poezja?"...
Ekhm...
Miasto. Wiwisekcja
EKSPERYMENTY
,, limeryki"
alfredki
Czy Peter Handke utr...
Licznik odwiedzin
[licznik]
Grzegorz Kociuba - Wiersze pomiędzy ścianami - recenzja tomu "Ściany" Zdzisława Czopa
Trzeba naprawdę uważać, jakie tytuły nadaje się swoim książkom. Bywa bowiem i tak, że owe tytuły są nie tylko sygnaturami na papierze, ale stają się… rzeczywistością. Takiej właśnie sytuacji doświadczył rzeszowski autor Zdzisław Czop, który w 1991 roku opublikował debiutancki tomik Nie ma mnie. No i stało się! Na przeszło dwadzieścia lat zniknął z literackiej sceny.

Przypomina się właśnie tomikiem Ściany, który, jak to zwykle bywa z ponownymi debiutami, jest dość osobliwym rzeczy (wierszy) pomieszaniem, czyli zawiera utwory udane i ciekawe, ale też, najłagodniej mówiąc, artystycznie chybione. Zacznijmy od aktywów tego tomu.

Czop należy do autorów, dla których wiersz jest nade wszystko zapisem emocji, notacją egzystencjalnego nastrojenia, „wydzieliną” podmiotowo przeżywanego horrendum! I w tym wydaje się niezły, gdyż daje obrazy wyraziste i przejmujące. Raczej nie sposób przejść obojętnie obok wersów traktujących o bólu i cierpieniu, szukaniu trwałego oparcia w rzeczywistości płynnej i mgławicowej, poczuciu własnej nieistotności, traumie obcości i chłodu, połączonej z dojmującym pragnieniem odnalezienia domu, czyli miejsca własnego i oswojonego.

Nie na darmo powracają w tej poezji obrazy: drzewa, ptaka, chleba, wskazujące z jednej strony na semantykę trwałości, zakorzenienia, sensualności, z drugiej, na potrzebę wzniosłości i ideału. Jeśli dodamy do tego ciekawie poetycko „ogrywany” motyw ściany, która bywa metaforą więzienia, ale też przeszkody, ale również – poprzez to, co poza nią – ewokuje semantykę swobody, wolności, transcendencji, otrzymujemy naprawdę zapis o wysokiej temperaturze emocjonalnej i znaczeniowej.

Przejmujące są również w Ścianach swoiste autoportrety, w których autor bynajmniej siebie nie oszczędza, pokazując własną bezradność nie tylko wobec przestrzeni makro („W ogromie wszechświata jestem przecinkiem czasu”), ale również w mikrosferze („Ściana jest przede mną i za mną / Obok mnie”).

Przekonuje mnie także dramat tożsamości pojawiający się w wierszach, które podejmują motyw cienia; bycia cieniem, przemykania się jako cień, ale także woli wydostania się z cienia, zaistnienia jako ktoś, kto jest nie tylko cieniem, ale kimś, kto wypowiada swoją ontyczną pewność i suwerenność. Ta determinacja w upominaniu się o siebie, ten wysiłek, aby nie tylko siebie do końca poznać, ale też wpisać sensownie w skomplikowanie współczesnego świata, są naprawdę autentyczne i dramatyczne.

Najkrócej mówiąc, Czop przekonuje wtedy, gdy jest najbliżej siebie; swoich obsesji, traum, lęków, przeczuć. Mówi wówczas wiarygodnie i, na ogół, udatnie literacko. Kłopoty zaczynają się wówczas, gdy próbuje być kimś innym. I tu przechodzimy do pasywów tomiku Ściany. Rzeszowski autor znacznie lepiej czuje się w wierszach krótkich, zwartych, skondensowanych. Potrafi w nich utrzymać wyrazistość obrazu, gęstość znaczeń, wiarygodność postaw i ocen. Wiersze dłuższe są niestety przegadane. Rażą też ilością niefunkcjonalnych powtórzeń, które rozrzedzają znaczenia obrazów czy metafor. Nie najlepiej wygląda też u Czopa posługiwanie się aluzją literacką. Jest ona zbyt ostentacyjna, jednowymiarowa, szkolna. Jak ma się czuć odbiorca, gdy czyta taki fragment:

     Ale tam
     gdzie idziesz
     jest złote runo nicości
     (Herbert to powiedział)

     „Ciało niemowlęcia”


Istnieją w polskiej poezji współczesnej wersy i wiersze na tyle znane i sławne, że łopatologiczne ich lokalizowanie po prostu obraża czytelnika i kompromituje autora. W tego typu zabiegach Zdzisław Czop zdaje się zapominać o tym, że poezja nie jest od powtarzania oczywistości czy raczenia nas truizmami. A tych jest zdecydowanie za dużo w Ścianach. Szkoda, gdyż psują one ogólne, wcale nienajgorsze, wrażenie po lekturze tomu.

Jak się rzekło, Zdzisław Czop opublikował tomik nierówny artystycznie. Obok wierszy ciekawych i dobrze zrobionych mamy wiersze przegadane i wtórne. A wystarczyło podejść do materiału literackiego bez taryfy ulgowej i usunąć, na etapie redagowania i montowania tomu, rzeczy słabsze. Mam nadzieję, że autor podziela przekonanie, iż potknięcia i pomyłki są również po to, aby wyciągać z nich wnioski na przyszłość.


Zdzisław Czop, Ściany, Wydawnictwo Pisarze.pl, Warszawa 2012, ss. 64.


Współpracują z nami

agencja zatrudnienia

REKLAMA GOOGLE

Pajacyk
[www.pajacyk.pl]
IMAK
VIDEO MAGAZYN
ostatnie wydanie
GRUDZIEŃ 2013

I M A K
internetowy magazyn kulturalny

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Aktualności
XIV Ogólnopolski Kon...
Lipcowy minikonkurs ...
Informacja moderator...
VII OKP im. Michała ...
Rozstrzygnięcia XXXI...
XIII EDYCJA TURNIEJ...
tomik "Niosę swój k...
Majowy mini-konkurs ...
Prośba o zgłaszanie ...
Kwietniowy mini-konk...
Użytkownicy
Gości Online: 9
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanych Użytkowników: 6 098
Nieaktywowani Użytkownicy: 1
Najnowszy Użytkownik: Domimarzycielka

nie ponosimy żadnej odpowiedzialności za treść wpisów
dokonywanych przez gości i użytkowników serwisu

PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE

copyright © korgo sp. z o.o.
witryna jako całość i poszczególne jej fragmenty podlegają ochronie w myśl prawa autorskiego
wykorzystywanie bez zgody właściciela całości lub fragmentów serwisu jest zabronione
serwis powstał wg pomysłu Piotra Kontka i Leszka Kolczyńskiego

50590111 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion v6.01.7 © 2003-2005