poezja polska - serwis internetowy

STRONA GŁÓWNA ˇ REGULAMIN ˇ WIERSZE UŻYTKOWNIKÓW ˇ IMAK - MAGAZYN VIDEO ˇ AKTUALNOŚCI ˇ FORUMCzwartek, 25.04.2024
Nawigacja
STRONA GŁÓWNA

REGULAMIN
POLITYKA PRYWATNOŚCI

PARNAS - POECI - WIERSZE

WIERSZE UŻYTKOWNIKÓW

KORGO TV

YOUTUBE

WIERSZE /VIDEO/

PIOSENKA POETYCKA /VIDEO/

IMAK - MAGAZYN VIDEO

WOKÓŁ POEZJI /teksty/

WOKÓŁ POEZJI /VIDEO/

RECENZJE UŻYTKOWNIKÓW

KONKURSY 2008/10 (archiwum)

KONKURSY KWARTAŁU 2010 - 2012

-- KONKURS NA WIERSZ -- (IV kwartał 2012)

SUKCESY

GALERIA FOTO

AKTUALNOŚCI

FORUM

CZAT


LINKI

KONTAKT

Szukaj




Wątki na Forum
Najnowsze Wpisy
FRASZKI
Chimeryków c.d.
,, limeryki"
Co to jest poezja?
EKSPERYMENTY
playlista- niezapomn...
"Na początku było sł...
Ksiądz Jan Twardowski
Bank wysokooprocento...
Monodramy
Ostatnio dodane Wiersze
Tryptyk z czapy
by nigdy nie zaszło ...
Marionetka
Ti ti ta
Oczekiwać złota od p...
GENEZA BUNTU
Od ust do ust...
walkwoman
taki spokój jest prz...
ISIDORE LILLIAN (oko...
Wiersz - tytuł: lekcja polskiego
dzwonek -

siada na miejsce wyznaczone
w głowie galopującą teorię
bez szans na życie ma

nieswój coś dzisiaj wystraszony?
czy papierowe życia lektur jak
ćmy oślepłe w locie goni?

pani głośno czyta wiersz
i pochyla się dostrzega tu jest
serce Poezji otwarte
Dodane przez znak dnia 01.05.2009 11:34 ˇ 12 Komentarzy · 757 Czytań · Drukuj
Komentarze
olencja1993 dnia 01.05.2009 12:33
mówię co myśle:
średnio na jeża.
la-winda dnia 01.05.2009 13:26
nudny
Maria dnia 01.05.2009 13:40
jeśli już w szkole poezja żyje, dobry to znak dla poezji, może za parę lat na portalach będzie mniej herezji, kupuję ten wiersz.
Christos Kargas dnia 01.05.2009 13:52
Zastanawiam się, co by było, gdyby przerobić tytuł na "lekcja greckiego/andaluzyjskiego/chilijskiego" i znajduję, że nic by się nie zmieniło. w takim razie utwór uniwersalny, czy o niczym?
nieza dnia 01.05.2009 16:35
kwadratowo
Łucja d dnia 02.05.2009 01:06
siada na miejsce wyznaczone
w głowie ma galopującą teorię
bez szans na życie

tak czyta mi się lepiej. Resztę też można by było dopieścić. Pozdrawiam serdecznie
znak dnia 02.05.2009 23:16
Dziękuję za komentarze.
Mario, szczególne podziękowania dla Ciebie za dobry znak dla poezji, żyjącej w szkole.
Dlaczego jest to lekcja polskiego, a nie innego języka? W naszym kraju funkcjonuje system, w którym możemy mówić o specyfice uczenia poezji.
I jest określona kondycja ucznia, wyrażona przyjętą przeze mnie rytmiką wiersza. Wystarczy przeczytać na głos. Tak mi się wydaje. Czasowniki na końcu pierwszych dwóch wersów są nieprzypadkowe. Na pewno Lady Zadra wiesz o przerzutni czy szyku przestawnym i funkcjach, jakie mogą pełnić w utworze. Być może to jeszcze intencjalne z mojej strony. Kto wie?
Łucja d dnia 03.05.2009 00:09
Hmmm! Róże są zasady i różne style. Raczej zwraca się uwagę na sztuczne upoetycznianie tekstu, a w wielu przypadkach daje to inwersja. Twój tekst coś mówi i myślę, że tego nie potrzebuje. To jest tylko moje zdanie. Sądzę, że jeśli się tu wkleja tekst, to po to aby poznać opinie innych. To jest portal warsztatowy.
Oczywistym jest, że autor jakoś przemyślał tekst dobierając do niego odpowiednie środki stylistyczne czy artystyczne.
Ja np. lubię bawić się stosując anakolut. Za każdym razem nikt tego nie złapał, a nie czytają tu zwykli czytelnicy tylko piszący. W wierszu Na Mazury - wręcz zostało wyśmiane. Nie wyjaśniałam już tego, tylko uznałam, że maja rację i zmieniłam, bo powstało przy skróceniu tekstu.
Zatem pozdrowionka i do następnego ;)
znak dnia 03.05.2009 00:43
Lady Zadra, zawsze uważałam, że środki stylistyczne - w tym również i składniowe - pozwalają odbiorcy lepiej, głębiej odczytać wiersz. Przyznaję, że spotkałam się różnymi funkcjami inwersji, ale przenigdy nie było to sztuczne upoetycznianie, raczej np. nadanie szczególnego nastroju utworowi, czy też dobitniejsze podkreślenie jakiegoś słowa, niosącego znaczenia istotne dla autora.
Oczywiście, zgadzam się z Tobą, że to portal warsztatowy, choć przyznaję, że większość krytycznych uwag jest nijaka. Nie myślę tu wyłącznie o moich wpisach, ale odniosę się do własnego podwórka. Określenia typu "kwadratowo" tak naprawdę niczego nie wnosi. Jestem otwarta na dyskusję, gdyż wówczas weryfikuję moje podejście do wiersza i albo obstaję przy swoim, albo zmieniam.
A w tym przypadku wciąż myślę, że natłok "pędzących" myśli, chaotyczność w podejściu do literatury, którą rzadko się przeżywa w połączeniu z sytuacją czterdziestopięciominutowej lekcji można oddać poprzez strukturę wiersza. Ta sytuacja wyjściowa ewoluuje. No, ale nie będę rozwijać. Natomiast będę dalej eksperymentować, czego i Tobie życzę. I chętnie przeczytam "Na Mazury".
Pozdrawiam wieczorną porą :)
Christos Kargas dnia 03.05.2009 10:30
Nie znam się na różnicach w szkolnictwie światowym, ale co nie co o greckim, angielskim, amerykańskim i polskim wiem i nadal jakoś nie widzę nic charakterystycznego dla ostatniego nie widzę w powyższym tekście ani bezpośrednio w przekazie, ani w jego formie.
Poza tym przerzutnie przerzutniami (jeśli za takowe można uznać styki wersów w powyższym, ale warto dbać o sens samych wersów, bo taki np. wersy:
"bez szans na życie ma"
"czy papierowe życia lektur jak"
są istotnie cokolwiek "kwadratowe" - a propos odautorskiego komentarza.
Autor twierdzi, że jest świadomym zastosowanych przezeń środków poetyckich, czy czytelnik (którykolwiek) powinien zatem rozpisywać się w komentarzu?
Można napisać jako komentarz po prostu: "nie zainteresowało", też komunikat, nieprawdaż?
znak dnia 05.05.2009 11:35
Dziękuję za uwagi, Christosie Kargasie. Co do szkolnictwa, proponuję zapytać młodych ludzi o lekcje poezji w szkołach. Czy mogą je odkrywać i przeżywać?
A co do mojego punktu widzenia: to oczywiste, że wolę konkretne uwagi od stwierdzeń typu "kwadratowo". Tylko wówczas mogę szukać lepszych rozwiązań. I tak jest w przypadku wspomnianych przez Ciebie sensów. Miałam swoją koncepcję, ale nie jest ona czytelna. Wiem to dzięki komentarzom. Dziękuję i pozdrawiam.
Małgorzata Południak dnia 04.11.2009 16:10
Jesteś zapewne młodym literatem :) i wszystko przed Tobą, to, co zaprezentowałeś, może nie jest pierwszych lotów, ale nie jest dyletanctwem, myślę, że wszystko przed Tobą :)

Domyślam się sporo czytasz, więc szybko zaczniesz wyłapywać subtelności we współczesnej poezji, ważne abyś był sobą, nie lubię w poezji w której dojrzała kobieta pisze nastolatką, a nastolatek udaje starego gawędziarza.

Jeżeli tylko będę potrafiła na PW, zawsze chętnie udzielę Ci wskazówek dotyczących wiersza :)

pozdrawiam
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Pajacyk
[www.pajacyk.pl]
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Aktualności
XVIII OkP o "Cisową ...
V edycja OKP im. K. ...
poezja_org
Spotkanie Noworoczne
Nagroda Literacka m....
VII OKL im. Bolesław...
XVIII Konkurs Liter...
Zaduszki literackie
U mnie leczenie szpi...
XXIX OKL Twórczości ...
Użytkownicy
Gości Online: 8
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanych Użytkowników: 6 438
Nieaktywowani Użytkownicy: 0
Najnowszy Użytkownik: Notopech

nie ponosimy żadnej odpowiedzialności za treść wpisów
dokonywanych przez gości i użytkowników serwisu

PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE

copyright © korgo sp. z o.o.
witryna jako całość i poszczególne jej fragmenty podlegają ochronie w myśl prawa autorskiego
wykorzystywanie bez zgody właściciela całości lub fragmentów serwisu jest zabronione
serwis powstał wg pomysłu Piotra Kontka i Leszka Kolczyńskiego

67070840 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion v6.01.7 © 2003-2005