poezja polska - serwis internetowy

STRONA GŁÓWNA ˇ REGULAMIN ˇ WIERSZE UŻYTKOWNIKÓW ˇ IMAK - MAGAZYN VIDEO ˇ AKTUALNOŚCI ˇ FORUM ˇ KSIĘGARNIA "POEZJA"Poniedziałek, 11.12.2023
Nawigacja
STRONA GŁÓWNA

REGULAMIN
POLITYKA PRYWATNOŚCI

PARNAS - POECI - WIERSZE

WIERSZE UŻYTKOWNIKÓW

KORGO TV

YOUTUBE

WIERSZE /VIDEO/

PIOSENKA POETYCKA /VIDEO/

IMAK - MAGAZYN VIDEO

WOKÓŁ POEZJI /teksty/

WOKÓŁ POEZJI /VIDEO/

RECENZJE UŻYTKOWNIKÓW

KONKURSY 2008/10 (archiwum)

KONKURSY KWARTAŁU 2010 - 2012

-- KONKURS NA WIERSZ -- (IV kwartał 2012)

SUKCESY

GALERIA FOTO

AKTUALNOŚCI

FORUM

CZAT

KSIĘGARNIA "POEZJA"

LINKI

KONTAKT

Szukaj


Wątki na Forum
Najnowsze Wpisy
,, limeryki"
playlista- niezapomn...
"Na początku było sł...
Proza poetycka
Co to jest poezja?
Wiersze o Warszawie
slam?
Bank wysokooprocento...
49.Ogólnopolski Konk...
EKSPERYMENTY
Ostatnio dodane Wiersze
Światło
Wśród gwaru świata
wsiąkanie
Niewolnik czasu
modlitwa uciekiniera
smutne oczy
Opera mydlana
Serce
Ars morti
Domek
Wiersz - tytuł: Poezja drzeworytów (ukiyo-e*)

Gdyby niebiosa podarowały mi chociaż pięć dodatkowych lat życia,
zostałbym prawdziwym artystą!

Hokusai


najpierw odnaleźć najszlachetniejszą biel najlepiej
boskiej Fudżi jak na ironię rodzi ją idealna
wklęsłość później rozszczepić pryz-
matem stu dłutek wypukłe na
tyle nieomal identycznych
desek z drewna wiśni
ile zapragnąłeś
ożywić
barw

reszta tkwi w maestrii drukarza który ufa tylko
naturalnym pigmentom
jak ikonografowie

Hokusaiu nikt nie umiał tak subtelnie tatuować nieba i księżyca
żurawim klangorem ani nie schwytał wyniosłej
Fujiyamy w bednarską obręcz niczym
w świetlik

a ważka o witrażowych skrzydłach wciąż się waha czy może za-rzucić
siateczkę z cienia na tak mistycznie harmonijne rozety chryzantem
dopiero po dziesiątkach lat niezmordowanych prób
refleksy na piórach kogutów zdołałeś ułożyć
naj-natura-lniej i nobilitowałeś
nawet wróble

twój Li Bai* zdaje się rozczesywać wzrokiem nitki wodospadu by
zajrzeć pod podszewkę materii (niepomny na przepaść)
chińskim i japońskim poetom stworzyłeś tak har-
moni-jnie metafizyczne w swojej zwyczajności
krajobrazy sansuigi*** że zanie-
mówili w
satori

*ukiyo-e 'obrazy przepływającego świata', 'obrazy przemijającego świata'
rodzaj malarstwa i drzeworytu japońskiego
**Li Bai (Li Bo - ok. 700 - 762) poeta uwieczniony na drzeworycie Li Bai (Li Bo) chiński poeta spoglądający na wodospad
***sansuiga 'tradycyjny dalekowschodni widok rgór i wody'

9.08.2020

Dodane przez silva dnia 01.10.2022 17:20 ˇ 22 Komentarzy · 372 Czytań · Drukuj
Komentarze
konto zablokowane nr 4 z 2023 dnia 01.10.2022 18:49
Misternie, subtelnie, szlachetnie. Najbardziej do wyobraźni przemawia mi: ważka o witrażowych skrzydłach((: pozdrawiam najserdeczniej(: D.
silva dnia 01.10.2022 19:14
Dagny, dziękuję za triadę epitetów... Też podziwiam ważki w naturze, choć są drapieżnikami, a te drzeworytowe to wyjątkowy majstersztyk, oparty na cierpliwości i doskonałym warsztacie Hokusaia. Pozdrawiam.
silva dnia 01.10.2022 19:18
Wstawiam link do jednego z drzeworytów: https://allenartcollection.oberlin.edu/objects/10887/the-chinese-poet-li-bai-viewing-a-waterfall-from-the-series
Grain dnia 01.10.2022 20:09
Nitki wodospadu wyłowiłem na potrzeby komentarza.
Tekst trudny do napisania bez wiedzy o Japonii, jej sztuce. Podoba mi się. Udało mi się w życiu przeczytaċ troszkę japońskiej prozy.
Pozdrawiam.
silva dnia 01.10.2022 20:18
Grain, ja już trochę sobie pożyłam, więc i o Japonii poczytałam, a na wystawę drzeworytów pojechałam specjalnie do MN w Warszawie, stąd ten cykl... Dzięki, że zajrzałeś i wyłowiłeś nitki. Pozdrawiam.
Robert Furs dnia 02.10.2022 12:11
forma wiersza również wymagała cierpliwości - maestria drukarza, :) i nie tylko, pozdrowionka,
Kazimiera Szczykutowicz dnia 02.10.2022 12:21
Jak dla mnie - symetryczny oczopląs, który rozprasza sens zdań. Ale może to w rozbieganych ścieżkach dzisiejszej rzeczywistości właśnie można dostrzec: oczopląs, myślopląs, dźwiękopląs. A sensu trzeba się dopatrywać włączając wysiłek psychiczny.
konto zablokowane nr 4 z 2023 dnia 02.10.2022 13:05
Do Kazimiera Szczykutowicz:

Choć silva jest tutaj niekwestionowaną specjalistką od orientalistyki, pozwolę sobie dorzucić 2 grosze;
Kazimiero, kultura japońska słynie m. in. z szacunku dla celebry, atencji dla hierarchii. Myślę, że ten duch - refleksji , kontemplacji rozciągniętej w czasie powinien przyświecać interpretacji haiku.
To zaprzeczenie Twojego wspomnianego oczopląsu / typowego dla nerwowości.
Teraz anegdota: gdy moi znajomi chcieli nabyć pewną rzecz w renomowanym japońskim sklepie, okazało się, że przez prawie pół godziny właściciel robił wrażenie, że szuka tego w magazynie. Nie znalazł. Nie było tego towaru w ogóle. Ale duma i szacunek dla klienta, nie pozwalały mu wypowiedzieć wprost prawdy. Dla nas to dziwne, niepojęte. Dla niego czas w tym momencie nie grał roli, tylko ważne było zachowanie twarzy. pozdr.
silva dnia 02.10.2022 13:23
Kazimiero, z jednym się z Tobą zgadzam - czytanie poezji jest elitarne i wymaga wysiłku psychicznego, ale przymus czytania nie istnieje... Co do oczopląsu - to Twój problem, ja bym tu dojrzała i odwróconą piramidę (dlaczego?), i serię naczyń tworzących być może kaskadę, itd., itp. Wszystko zależy od wrażliwości Czytelnika. A że interesuje mnie liberatura, to lubię eksperymentować z architekturą tekstów. Pozdrawiam.
silva dnia 02.10.2022 13:24
Dagny, dziękuję za powrót, a specjalistkę od czegokolwiek się nie uważam, ale interesuje mnie wiele rzeczy, a kultura wszelaka w szczególności. Pozdrawiam.
konto zablokowane nr 2 z 2023 dnia 02.10.2022 16:04
nie chodzi o obraz, chodzi o jego malowanie
nie chodzi o madrygał, chodzi o jego słuchanie
nie chodzi o wiersz, chodzi o jego...
pisanie?
czytanie?
Trzeba przemyśleć odpowiedź, jeśli chce się zajrzeć pod podszewkę materii.
silva dnia 02.10.2022 16:37
Ad, dzięki za dowcipne, ale i filozoficzne podejście do sztuki. Hokusai, także jego życie, daje wiele odpowiedzi, tylko czy te właściwe? Pozdrawiam.
Kazimiera Szczykutowicz dnia 03.10.2022 06:59
"Cudze chwalicie swego nie znacie, sami nie wiecie co posiadacie". Ale, by wiedzieć co się posiada, masz rację, trzeba zajrzeć pod cudzą podszewkę. Tam zaszyte wiele perełek - wartościowych słów. Ile ludzi, tyle wartości.
mgnienie dnia 03.10.2022 08:41
Twój misterny wiersz Silvio wymaga niespieszności, do której w pędzie życia przywykamy gubiąc po drodze "spojrzenie" artysty...a ja lubię przyglądać się wróblom i refleksom na piórach kogutów.
Pozdrawiam serdecznie:)
silva dnia 03.10.2022 10:00
Kazimiero, bardzo dziękuję za powrót. Owszem, tematem jest tworzenie przecudnych drzeworytów, sztuka mistrza Hokusaia, nie-Polaka, ale wystawa była w Warszawie, a dzisiaj, dzięki Internetowi, prace są powszechnie dostępne. Ja lubię otwierać się na to, co piękne, choć obce, o polskim nie zapominając. Pozdrawiam.

mgnienie, świetnie to dostrzegłaś, tekst jest może nieudolnym, ale jednak hołdem złożonym twórcom, którzy przez całe życie doskonalą warsztat, jak Hokusai, by ukazać piękno codzienności - kogutów, ważek, bażantów, kwiatów wszelakich. Motto to słowa Hokusaia, gdy miał... 89 lat! Pozdrawiam.
Roman Rzucidło dnia 03.10.2022 10:24
Piękne wniknięcie w zupełnie inny świat, niż nasz, europejski. Brawa za odwagę w eksperymentowaniu z zapisem. Pozdrawiam - Romek
silva dnia 03.10.2022 11:21
Romku, jakże miło Cię znowu gościć, a do tego tak pochlebnie, że aż wypadałoby się zarumienić... A eksperymenty wszelakie lubię, zwłaszcza cudze, co w wątku na Forum chyba widać. Pozdrawiam.
silva dnia 03.10.2022 12:33
Robercie, bardzo przepraszam, ale nadal chodzę w starych okularach i przegapiłam... Tak, forma w tym cyklu jest nieco "egzotyczna", co można tłumaczyć na wiele sposobów. Ty świetnie podpatrzyłeś jeden z nich. Pozdrawiam.
Alfred dnia 03.10.2022 22:53
dobrze jest kiedy strofy
tańczą wokół Ciebie
jak obłoki co płyną
po błękitu niebie

Pozdrawiam serdecznie i życzę dużo zdrowia😊🌹
silva dnia 03.10.2022 23:16
Alfredzie, dziękuję za pełen wdzięku wierszowany komentarz. Pozdrawiam.
Irena Michalska dnia 11.10.2022 22:33
Wydawałoby się, że szczegóły są ostatnimi elementami namalowanego obrazu, czy napisanego wiersza. Ależ nie. Im dłużej wpatrujesz się w nie lub się w nie wczytujesz, tym więcej widzisz, tym więcej czujesz. Ty malujesz słowami, Hokusai poetyzuje dłutkami i barwami. Artyści, po prostu :) pozdrawiam.
silva dnia 11.10.2022 23:23
Ireno, dobrze, że zajrzałam, bo przegapiłabym taki piękny komentarz. Dziękuję za docenienie Hukusaia - był perfekcjonistą, co przy tworzeniu drzeworytów wydaje się zwielokrotnionym wysiłkiem... Pozdrawiam.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Współpracują z nami

agencja zatrudnienia

REKLAMA GOOGLE

Pajacyk
[www.pajacyk.pl]
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Aktualności
Zaduszki literackie
U mnie leczenie szpi...
XXIX OKL Twórczości ...
XIX OKP "Czarno na b...
VII OKP "Brwinowski ...
Konkurs na limeryk -...
XXXVI OKP "O liść ko...
VII Konkurs Literack...
XIII OKP im. Elżbiet...
XIV Ogólnopolski Otw...
Użytkownicy
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanych Użytkowników: 6 413
Nieaktywowani Użytkownicy: 1
Najnowszy Użytkownik: WiktorD
Licznik odwiedzin
[licznik]

nie ponosimy żadnej odpowiedzialności za treść wpisów
dokonywanych przez gości i użytkowników serwisu

PRAWA AUTORSKIE ZASTRZEŻONE

copyright © korgo sp. z o.o.
witryna jako całość i poszczególne jej fragmenty podlegają ochronie w myśl prawa autorskiego
wykorzystywanie bez zgody właściciela całości lub fragmentów serwisu jest zabronione
serwis powstał wg pomysłu Piotra Kontka i Leszka Kolczyńskiego

66302254 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion v6.01.7 © 2003-2005